John Carpentert nemcsak filmrendezőként tartják számon a legnagyobbak között, hanem filmzeneszerzőként is legendás. A dolognak viszont kivételesen nem ő szerezte a zenéjét, hanem Ennio Morricone. A filmrendező most kollégája sajnálatos halála kapcsán közös munkájukról emlékezett meg.
Miért Morricone szerezte A dolog filmzenéjét? Miért nem Carpenter?
Carpenter karrierje kezdete óta saját maga komponálja filmjei zenéit, amelyek sokak számára emlékezetessé váltak. A Halloween-széria legendás főcímének taktusait jó eséllyel még az is ismeri, aki egyik filmet se látta.
A dolog viszont ritka kivétel, hiszen a rendező felkért egy másik zeneszerzőt, melynek okairól az IndieWire-nek számolt be: „A stúdió nem akarta, hogy én szerezzem A dolog zenéjét. Stuart Cohen producer felvetette, hogy mi lenne, ha felkérnénk Morricone mestert a projekthez. Tetszett az ötlet, így létre is jött az együttműködés."
„Ennio, használj kevesebb hangot!"
Az olasz zeneszerző a legtöbbször még azelőtt elkezdett alkotni a filmekhez, hogy egy kockát is látott volna belőlük. Állandó alkotótársa, Sergio Leone nem mindig rögzített hangot a filmjeihez, ezért gyakran a mester már kész munkájára vett fel jeleneteket a forgatásokon.
A dolognál is előre dolgozott Morricone, így amikor először találozott Rómában Carpenterrel, már tudott neki mutatni kész részleteket.
„Túl díszes és részletgazdag volt, amit akkor mutatott. Mondtam neki, hogy Ennio, használj kevesebb hangot hozzá. Ezt tette, és végül ez lett a film főcímdala."
Morricone jobban tudta, miről szólnak a filmek, mint a rendezők
Később Morricone Los Angelesbe utazott, hogy a Universal egyik stúdiójában felvegye zenekarával a film zenéjét. Carpenter szerint Morricone gyakran még azelőtt megtalálta a zenéjével a filmek témáját, hogy az összeállt volna a rendezők fejében.
„Hozzátett valamit a filmhez, ami előtte hiányzott belőle, pedig nem is kértem tőle, hozta magával: valamilyen mély, tragikus érzésként tudnám leírni, mintha éppen a világvégét néznénk. Te jó ég, mennyire működött! Nagyon elégedett voltam vele."
A rendező végül mégis hozzáadott egy keveset a film zenéjéhez. Éppen hangkeverésen volt a zene, amikor rájött, hogy hiányzik valami az egyik jelenetből.
„Az egyik jelenethez hiányzott néhány sötétebb, mélyebb hang, úgyhogy hozzáadtam. Nem volt nagy dolog. Morricone hozta a filmbe a lehangoló, romantikus tragédiát, én csak drónosabbá tettem." (a drone egy olyan minimalista zenei műfaj, amit hosszabb, elnyújtott hangok jellemeznek – a szerk).
És hogy hogyan került A dolog egyik fel nem használt zenéje Quentin Tarantino Aljas nyolcasába? Carpenter erre azt válaszolta, hogy ezt ő sem tudja. Elárulta viszont, hogy neki mi a kedvence az olasz mestertől:
„A Volt egyszer egy Vadnyugat a mesterműve. Minden idők egyik legjobb filmzenéje, ami új szintre emelte a filmet, epikus operává tette. A zeneszerzés csúcsa. Ennél jobbat és mélyebbet lehetetlen alkotni."
Forrás: IndieWire
Ennio Morriconéval öt évvel ezelőtt, a római rezidenciáján készített interjúnk itt olvasható.