N28
július 16., 2025  ●  Gasztronómia
Hamu és Gyémánt

A vendéglátás nem promptokban történik, avagy 207 évnyi tapasztalat története az N28 Wine & Kitchenben

Nap mint nap halljuk: az AI átírja a világot. Egyre több iparágban teszi hatékonyabbá a munkát, ír, rajzol, sőt, már receptet is generál. Valóban, a technológia lenyűgöző, de van egy terület, ahol a mesterséges intelligencia biztosan nem tudja felvenni a versenyt: a vendéglátásban, a konyhán, a tányér mögött álló emberek szakmai tapasztalatával.

Egy jól sikerült vacsora nem csak alapanyagokon, receptúrákon és hőfokokon múlik. Ott van mögötte a mozdulatok gyakorlott természetessége, az ízek emlékezete, a rutin, a figyelem és a csapatdinamika. A dolgok, amiket nem lehet kódolni – csak megtapasztalni. A Michelin - Bib Gourmand és a Michelin Év Szervíze 2024 díjjal kitüntetett N28 Wine & Kitchen konyháján ma összesen 207 évnyi szakmai tapasztalat dolgozik. Ez nem egy költői túlzás, hanem egy pontos szám. A séf, a sous-chef, a cukrász, a pályamunkások – mindenki a maga évtizedeivel járul hozzá ahhoz, hogy egy tányér ne csak szép és finom legyen, hanem emlékezetes is. A vendéglátás ugyanis nem egyenlet, nem adatbázis és nem algoritmus. A vendéglátás emberi kapcsolat. Egy gesztus, egy fél pillantás a kollégának, egy finomhangolás a szervíz közepén. 

A gasztronómia változik, trendek jönnek-mennek, de egy dolog állandó: a mesterségbeli tudás. Ez az, amit nem lehet letölteni, automatizálni vagy algoritmizálni – ez az, amit nap mint nap emberek tesznek bele az ételbe és a vendégélménybe

– fogalmazott Nagy Szabolcs, az N28 séfje, aki 29 éve van a pályán. Az N28 konyhai háttércsapata összesen 57 éve él hivatásának, a pályán pedig igazi veteránokkal erősítenek, akik 121 év szakmai tapasztalatával gazdagítják a mindennapokat.

A technológiai fejlődés hatására a vendégek is „okosabbá” váltak: étteremválasztás előtt online értékeléseket olvasnak, a közösségi médiában tájékozódnak, és gyakran keresnek egyedi, személyre szabott élményeket. A sikeres vendéglátóhelyek számára ez azt jelenti, hogy egyszerre kell megfelelni az online jelenlét, a vizuális világ és a valódi, személyes törődés elvárásainak. Ebben az egyensúlyban kulcsfontosságú a személyzet emberi jelenléte és érzelmi intelligenciája.

Az AI segíthet –  statisztikát elemezni, akár inspirálni is. De sosem fogja tudni, milyen az, amikor egy szakács rutinból tudja, mikor kell levenni a kacsát a tűzről. A 207 év tapasztalat nem effekt, nem marketing, nem történet, hanem garancia. Arra, hogy az étel nemcsak „jó” lesz, hanem igazi. Hogy nemcsak kiszolgálás van az étteremben, hanem vendéglátás is. A szó legjobb értelmében

mondja Pallaghy Anna, az étterem egyik tulajdonosa.

Nyitókép: N28

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzáférhetőségi eszközök