Magyarországon a környezetkímélő autók (tisztán elektromos és plug-in hibrid) mentesülnek a visszterhes vagyonátruházási illeték (átírási illeték) alól, ami egy közepes teljesítményű autó esetében is legalább 100 ezer forintos megtakarítást jelent.
Nem kell regisztrációs adót sem fizetni, ami a legkorszerűbb autó esetében akár több százezer forint is lehet. Ezek az adó- és illetékkedvezmények automatikusan járnak a lakossági és vállalati e-autókra is. Bár a legutóbbi állami támogatási programok keretösszege gyorsan kimerült, a kormány elkötelezte magát az e-mobilitás mellett, így a jövőben is számítani lehet újabb állami támogatási program (tisztán elektromos autókra) meghirdetésére, amelynek segítségével tovább csökkenthető a vásárláskori árkülönbség.
Összegezve a számokat: állami támogatás nélkül legalább 300 ezer, annak igénybevételével csaknem 2,8 millió forint árelőnyhöz juthatunk elektromos autó vásárlásakor. Fontos megjegyezni, hogy az egyes márkaimportőrök a kereskedőkön keresztül további milliós kedvezményeket is adhatnak, hiszen az e-autók értékesítését pörgetniük kell.
Felejtsük el az adókat!
Az üzemeltetési költségek oldaláról megközelítve elmondható, hogy a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek mentességet élveznek a gépjárműadó fizetése alól is, mellyel egy kis teljesítményű autóval (100 kw) számolva is évi kb. 40 ezer forintot takaríthatunk meg. A vállalatok még többet tudnak spórolni a cégautóadó mentességen keresztül, ami éves szinten több százezer forintnyi (átlagosan 264 ezer forint) megtakarítást jelent.
Szervizköltség? Olyan nem nagyon lesz!
Megérkeztünk az egyik legfontosabb tényezőhöz, a szervizköltségekhez.
A tisztán elektromos autók esetében nincsenek olajcsere ciklusok, a fékbetétek, illetve tárcsák is alig kopnak a regeneratív fékezésnek köszönhetően, ami még az akkumulátorba is visszatáplálja az elektronokat, további költségmentes kilométereket biztosítva. Míg egy hagyományos belsőégésű motorral szerelt autó 1500-2000 mozgóalkatrészből áll, egy e-autó mindösszesen 15-20 ilyen alkatrészt tartalmaz.
A kevesebb alkatrész miatt (pl. nincs váltómű, turbó, kardántengely, belsőégésű motorhoz kapcsolódó apró alkatrészek stb.) a meghibásodások valószínűsége és a felmerülő költségek is sokkal alacsonyabbak. Az akkumulátor élettartamától sem kell megijedni, egyes gyártók 8-10 év vagy akár 1 millió kilométer garanciát vállalnak rá. A kötelező szerviznél a megtakarítás akár a 80%-ot is megközelítheti a hagyományos kocsikkal összevetve.
„Üzemanyagköltség”
Egyre nagyobb előnyre tesznek szert az e-autók az üzemanyagköltségben. Az olajalapú üzemanyagok ára folyamatosan nő, ezzel szemben az elektromos áram ára (kiváltképpen Magyarországon) évek óta inkább stagnál. Az adatok azt mutatják, hogy nagyjából negyede-ötöde lesz ugyanannyi kilométer megtételének költsége otthoni töltéssel, mint hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárműveknél.
Egy elektromos autó átlagosan 16 kWh áramot fogyaszt (városban ennél kevesebbet is) 100 kilométeren, vagyis az otthoni, lakossági, kb. 40 Ft./kWh-ás árral számolva 100 kilométert 650 forintból tehetünk meg. Míg egy igen jól fogyasztó (6 liter/100 km) hagyományos belsőégésű motorral szerelt autóval a 100 kilométer megtétele 2700 forintba kerül (450 Ft./liter). És mint tudjuk, városban nem 6 liter lesz a fogyasztás.
De ha vállalati áram árral számolunk (60-70 Ft./kWh), akkor is a harmadába kerül az e-autó meghajtásához szükséges áram. Nyilvános töltőállomáson kell tölteni? Már 80-100 Ft./kWh-os áron tölthetünk, így is kevesebb, mint fele annyiba kerül 1 km megtétele, mint egy belsőégésű motorral szerelt autóval. A népszerű szaldós elszámolású napelemrendszerrel akár ingyen autózhatunk, ez az igazi költséghatékonyság!
Zöld rendszám
Az e-autók (plug-in hibridek is) Magyarországon jogosultak a zöld rendszám használatára, amelyhez a legtöbb település ingyenes parkolási lehetőséget biztosít. Így például Budapesten évente csaknem egymillió forint parkolási költség is megtakarítható, továbbá számos helyen ingyenesen lehet behajtani e-autóval a külön kijelölt fizetős területekre vagy akár védett övezetekbe.
(A cikk eredetije a Haszon online felületén jelent meg először.)