A Z generációt (azoknak a csoportja, akik 1995 és 2009 között születettek – a szerk.) sokan meg nem értett, furcsa nemzedéknek tartják. A közösségi média szinte naponta nyomokat hagy társaskapcsolataikon, önértékelésükön és az élethez való hozzáállásukon, nem utolsó sorban pedig a humorukat is átreformálta. De valóban mások, vagy csak könnyű őket piszkálni? És tényleg annyira furcsák lennének a dolgok, amik megnevettetik őket?

Minden generációnak van egy sajátos humorstílusa, de a Z generációé nem hasonlít egyetlen korábbihoz sem, mivel leginkább a stresszes eseményeknek és az internetnek való kitettségre épül. Ami a társadalom idősebb tagjainak már bizarr lehet, azokon korunk fiatalja és fiatal felnőttjei hasukat fogva nevetnek.

A 25 évnél idősebbek számára a Z generációs humor egyszerűen furcsa. Gyakran fellelhető náluk a sötét, cinikus humorérzék, a teljes abszurditás és a folyamatosan fejlődő mémkultúra, amire az aktuális események és az internet óriási hatással van. Sokszor pedig úgy hangzik, mintha a saját nyelvüket beszélnék – bár ez inkább életkori sajátosság. Nem kell mindent a zoomerek számlájára írni.

Sok olyan idősebb generáció van, amely nehezen érti, hogy egyáltalán min nevetnek a „mai fiatalok”. De pontosan miben is különbözik radikálisan ez a generáció a boomerektől, az X generációtól? Sőt, most már egyre nagyobb a komikus szakadék a Y-tól (azoknak a csoportja, akik 1980 és 1994 között születettek – a szerk.) is, akikkel folyamatosan versengenek, ezt pedig számtalan tanulmány, de az Illinois-i Egyetem legújabb kutatása is alátámasztja. A Z generáció ugyanis frusztrációját fejezte ki az millennialok „felnőttes humora" miatt. Bár nem általános ellenszenvről van szó, olykor érezhető a feszültség a két nemzedék között. Például, ahogyan az „OK Boomer" mém, amelyet a Z generáció indított el, elsősorban az Y vette át. Ez a trendek körforgása – a fiatalok élveznek valamit, és az elkezd terjedni más generációk körében is, csökkentve annak varázsát. A tinik pedig ennek hangot is adtak, ugyanekkor ez a frusztráció természetesen nem általános.

Vigyázat! Spioler és paradox ténymegállapítás egyszerre: a fenti állítások nem csak érzetre szomorúak, hanem tényleg azok.

Ez is érdekelhet:„A Z generáció torkán nem lehet akármit lenyomni" – interjú Bereczki Enikővel

Internetre függve

Shutterstock

A Z generáció az első olyan nemzedék, amely a technológia korában született. Digitális bennszülöttek, melynek köszönhetően neveltetésük és mentalitásuk nagyban különbözik a korábbi generációkétól.

Persze nem minden esetben lehet egyértelmű határokat húzni a generációk között. Például egy 1994-ben született személy – papíron – az Y-genereációhoz tartozik, de felvehet bizonyos Z-re jellemző tulajdonságokat, egy 1998-ban született pedig az Y sajátosságait. Sőt, azok akik a Z-generáció elején születtek, értelemszerűen teljesen máshogy nevelkedtek, és szocializálódtak, mint egy 2009-ben született kései zoomer.

A TikTok megjelenésével vírusszerűen terjednek a különféle mémek és trendek is, szinte minden hétre jut valami új agymenés. Sok közülük könnyed és vicces, míg mások komolyabb témákat feszegetnek. De összeségében elmondható, hogy platformon sokszor a humort használják a szakítások, mentális problémák, a gyermekkori traumák és a világesemények feldolgozására.

Morbid viccek tengerében

Thanks for watching make sure you like and subscribe to our channel for more exclusive videos Please click here to subscribe to ...

DARK HUMOUR TIKTOK COMPILATION

Az irónia kora a társadalom cinizmusának egy olyan időszakát jelöli, amelyben a szélsőséges meggyőződéseket vagy érzelmeket nem veszik komolyan vagy teljesen elutasítják, jellemzően olyan eszközökkel, mint a fekete komédia, a szatíra, a szarkazmus vagy az abszurditás.

Elég csak az elmúlt pár évre visszatekinteni: az USA és Irán között kiéleződő konfliktus, a koronavírus-járvány, az orosz-ukrán háború. A humor generációs megküzdési mechanizmussá vált, a szorongást pedig vicces videók és mémek formájában próbálták enyhíteni. A háborús mémekkel kapcsolatos uralkodó téma pedig újra és újra az volt, hogy a Z generáció általánosságban felkészületlen arra, hogy bármilyen háborúban harcoljon. A Z generációt annyira próbálták minden lehetséges szörnyűségtől megvédeni, hogy végül azt érték el a szülök, hogy nincs fejletebb megküzdési stratégiájuk az ilyen helyzetekre. A kiszolgáltatottsággal való megbirkózás védekezési mechanizmusaként pedig a szarkazmust és az iróniát választják.

A fővonal pedig az, hogy szinte bármivel lehet viccelni – még a dübörgő politikai korrektség idején is.

Bár a TikTok alapvetően sok mindent cenzúráz. A fiatalok prevenciós jelleggel sem beszélhetnek a drogokról, az öngyilkosságról, radikálisabb politikai nézetekről, de még a szexről sem. Ez pedig az egyik kiváltó oka lehet annak, hogy súlyosabb témákról inkább könnyedebben, humorizálva kommunikálnak a tinik? Megeshet.

A szórakozás egy dolog. De tölts öt percet egy Z generációs emberrel, és kérd meg, hogy mutasson néhány vicces videót, mémeket vagy GIF-et. Míg a kiszámíthatóbb macskás videókon jót fogsz kuncogni, nagy valószínűséggel látni fogsz valami olyan furcsát, amin csak vakargatni fogod a fejed. Ők már csak ilyenek

nyilatkoztaJeff Fromm a Forbes heti rovatvezetője és az ifjúsági marketing egyik legelismertebb előadója.

Felvenni velük a tempót

www.youtube.com

1€ FLIGHTS!!!! - Best of Ryanair TikTok Compilation

Az óriási vállalatok is igyekeznek minél közelebb kerülni a fiatalokhoz. Ezért az olyan cégek, mint a Ryanair vagy akár a Duolingo humoros TikTok-trendekkel próbálják megszólítani a Z generációt. A humor pedig kulcsfontosságú a vállalatok számára, ha a Z generációs fogyasztókat szeretnék elérni, hiszen egy felmérés alapján a fiatalok 51 százalékának a márkaképviselet az egyik legnagyobb befolyásoló tényező a vásárlás során.

Olvasd el ezt is! Nem vagy jó színész, de legalább az apád ismert! – Hollywood átka, a nepotizmus

Mood, vibe check, smash, SLAY

Did somebody say... Slayyyy?

Did Somebody Say Slay? (Tiktok Sound Effect Meme)
Vigyázz mikor kiáltasz slay-t, mert ha tényleg az lesz, már nem fogják elhinni neked.

A Z-humor elengedhetetlen tartozékai a különféle szlengek, amik az idősebbek számára azért is lehetnek olykor zavaróak és érhetetlenek – sokszor egyenesen irritálóak – mert angolul vannak. Persze ez nem azt jelenti, hogy egy adott illető minden második szava legyen angol és a leghétköznapibb szókapcsolatokra se jusson eszébe semmi magyarul, de ezeknek a vicceskedő szlengeknek épp így van értelme, hangulata, jó vibe-ja. (Befejeztem.)

A slay kifejezés pedig az elmúlt időszak egyik legfőbb humorforrása. Mit jelent?

Slay: lemészárol, elpusztít, megsemmisít. A szlengben pedig leginkább: tarol, sikeres, feminin. De nehéz egészen pontosan elmagyarázni, a slay az slay.

Végszó

Más generációk is megérthetik ezeket a vicceket, hiszen az irónia, a szarkazmus és az abszurditás mindig is részei voltak a klasszikus komédia receptjének. Csak éppen az internet ezt picit felturbózta, valamint az idősebb nemzedékek egyrésze nem rendelkezik olyan tapasztalatokkal, hogy kollektív korcsoportként úgy alakítsák ki és dolgozzák fel ezt a humort, mint a Z generáció. Összességében pedig a bizarr mémkultúra a Z generáció egyik legizgalmasabb és legközösségibb aspektusa, amiért nem érdemes őket számonkérni, piszkálni pedig végképp nem.

Forrás: ITT és ITT