Brit restaurátorok megszabadítottak egy 16. századi festményt az elmúlt évszázadokban utólag ráfestett mosolytól és a hamis háttértől is.
Az English Heritage brit örökségvédelmi szervezet pénteken bemutatta a holland zöldségárusnőt ábrázoló festményt, amelyet az elmúlt két évben újítottak fel, miután több mint hatvan éven át porosodott egy raktárban.
A kézjegy nélküli festmény alapos elemzésével és némi kutatómunkával sikerült megállapítani, hogy a kép a holland aranykor előttről való, vagyis sokkal korábbról, mint azt eddig gondolták a szakemberek, és nagy a valószínűsége, hogy a csendéletek egyik legnagyszerűbb mesterének tartott Joachim Beuckelaer 16. századi flamand festő munkája.
A kép a 18. század végén került az English Heritage gondozásában lévő essexi Audley End kúriába. Az elmúlt évszázadok alatt aztán mindig akadtak olyan alkotások, amelyeknek a helyreállítása elsőbbséget élvezett, ezért mire erre a festményre került a sor, addigra meglehetősen rossz állapotba került.
A keret több helyen felhasadt és nagyon koszos volt. A festményt sárgás fénymáz és több réteg por borította, rengeteg ráfestés volt rajta, szóval messze nem volt az a szép műtárgy, ami lehetett volna
– mesélte Alice Tate-Harte, a szervezet munkatársa, hozzátéve, hogy a javítási munkálatok óriási meglepetést hoztak.
A torony és égbolt alatt mosolygós kép
Christopher Ison/English Heritage
A festmény külön érdekessége, hogy valaki a 19. század környékén úgy gondolta, hogy a nőalakra jó ötlet mosolyt festeni az eredeti komorabb változathoz képest. Ezt végül szintén kijavították.
Ráadásul ugyanez a festő rakott egy tornyot és egy égboltot is a képre, hogy az beleférjen egy négyzet alakú keretbe.
És a javított változat
Christopher Ison/English Heritage
Meglehetősen őrült dolognak tűnik ilyet csinálni. Miért nem kerestek neki egy téglalap alakú keretet? Ilyesmi aggasztóan sokszor előfordult a vidéki kúriákban
– mondta Tate-Harte. Hozzátette, hogy a
a restaurálás még nem volt bevetett gyakorlat a 19. században, ezért az emberek szabadabban tettek hasonlót.
Az eredeti, vibráló színeit visszanyerő festményt a nagyközönség is megnézheti az Audley End falai között.
(The Guardian / MTI)