Bár rengetegen félünk a repüléstől, statisztikák bizonyítják, hogy ez a legbiztonságosabb közlekedési mód, a katasztrófák esélye ugyanis 1 a 14 millióhoz. Ennek ellenére az elmúlt évtizedekben történtek tragikus légi balesetek, amelyek közül többet még ma sem tudták felderíteni a szakértők.
Northwest Orient Airlines, 2501-es járat (1950. június 23.)
Amikor a New Yorkból Seattle-be tartó, 58 főt szállító járat pilótája éjfél körül megközelítette a Michigan-tavat, erős szélvihar közeledett. A vihar által keletkezett turbulens áramlásak, valamint gyakori villámlások már három másik nyugatra tartó járat pilótáit is visszafordulásra kényszerítették. A Michigan állambeli Benton Harbor közelében a Northwest utasszállítójának pilótája engedélyt kért, hogy csökkentse a magasságát, de a légiforgalmi irányítók a térségben tartózkodó más gépek miatt elutasították ezt.
Percekkel később a földön tartózkodó szemtanúk rettenetes villanást láttak egy hatalmas dübörgő hanggal kísérve. A kiérkező parti őrség szinte egyből olajfoltokat is talált a Michigan-tónál Milwaukee közelében, így az első keresést oda összpontosították.
2 nappal később azonban a mentőalakulatok rájöttek – miután Northwest logóval ellátott takarókat és emberi maradványokat találtak – hogy a tó rossz részén keresték addig a roncsot.
A búvárok ekkor már nem tudták megtalálni a gépet a vízben a rossz látási körülmények miatt. Az elmúlt évtizedben a feltételezett baleset helyszínén és 800 négyzetkilométeres körzetében ugyan 14 hajóroncsot is azonosítottak, de a 2501-es járatnak nyomára azóta se bukkantak.
Ezt is olvasd el! 6 zóna a világon, ahol egy repülőgép sem haladhat át
Pan Am, 7-es járat (1957. november 9.)
A luxusgépnek számító Boeing 377 Stratocruiser 36 utasával és 8 fős személyzetével szállt fel San Franciscóból 1957. november 9-én. A „légi óceánjáró” fedélzetén az utasok hatalmas lábtérrel, sőt fekvőhellyel rendelkező alvóülésekben élvezték az utazás kényelmét, továbbá egy 7 fogásos vacsora várt rájuk, amely kaviárt és pezsgőt is tartalmazott.
A Honoluluba tartó járat körülbelül útjának a felénél járt, amikor a radarkapcsolat hirtelen megszakadt a földi irányítással, anélkül, hogy a gép vészjelzést adott volna le.
Öt nap keresés után az amerikai haditengerészet egyik repülőgép-hordozója úszó roncsokat észlelt, és 19 holttestet talált Honolulutól közel 1500 kilométerre keletre. Az áldozatok többsége mentőmellényt viselt, amely arra utalt, hogy a gépet felkészítették a Csendes-óceánba való becsapódásra. A repülőgépet és a fedélzeten maradt 25 embert azonban soha nem találták meg. Bár a vizsgálatok több holttestben is magas szén-monoxid-szintet mutattak ki, nincs bizonyíték terrorcselekményre.
Malaysia Airlines, MH370-es járat (2014. március 8.)
A malajziai Kuala Lumpurból Pekingbe tartó, 239 embert szállító Boeing 777-es repülőgépének nyomtalan eltűnése világszerte nagy port kavart, és mind a mai napig zavarba hozza a nyomozókat. Miután a repülőgép 38 perccel a felszállás után a Dél-kínai-tenger felett még kommunikált a központtal, a katonai radarok azt mutatták, hogy a gép ezt követően drámaian letért az útvonaláról, és az Indiai-óceán felé repült, mielőtt nyoma veszett volna.
Az eltűnés után a repüléstörténet legnagyobb és legköltségesebb keresése következett, amely 334 keresőrepülést és 120 ezer négyzetkilométernyi mélytengeri átvizsgálást foglalt magában. Ezek során sem találtak azonban választ, mi történhetett a repülőgéppel.
Madagaszkár közelében később roncsdarabokra bukkantak, amely után a malajziai kormány kijelentette, hogy a szerencsétlenség mögött nem üzemanyaghiány vagy mechanikai hiba állhatott, hanem a pilóta szándékosan téríthette el az utasszállítót. Egy új elmélet szerint a repülőgép maradványai a 6 ezer méter mély Broken Ridge nevű területen feküdhet az Indiai-óceán közepén.
Ez is érdekelhet! Itt találhatják meg a 10 éve eltűnt maláj repülőgép roncsait egy új elmélet szerint
EgyptAir, 804-es járat (2016. május 19.)
Bár a Párizsból Kairóba 66 embert szállító Airbus 320-as repülőgép roncsai közt megtalálták a digitális repülési adatokat és a pilótafülke hangrögzítőit, még mindig rejtély övezi, mi okozta valójában a repülőgép lezuhanását a Földközi-tenger keleti részén. A nyomozás első hónapjaiban az egyiptomi légügyi minisztérium a legvalószínűbb okként egy terrorista bombát jelölt meg, és kijelentette, hogy robbanóanyag nyomaira bukkantak az áldozatok maradványain.
A francia polgári légiközlekedési baleseti hivatal 2018-ban viszont arról számolt be, hogy valószínűleg a fedélzeten gyorsan terjedő tűz okozta a tragédiát.
Pillanatokkal azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarokról, a légiforgalmi irányítók a repülőgép fedélzeti jelentőrendszeréből továbbított üzeneteket kaptak arról, hogy füstöt észleltek. A hangrögzítők igazolták is a füst jelenlétét a gép fedélzetén. Egy későbbi francia vizsgálat szerint a baleset oka az lehetett, hogy a pilóta cigarettázott a pilótafülkében.
Forrás: History