Konrad Weber/Unsplash
július 11., 2025  ●  Utazás
Hamu és Gyémánt

400 kilométert utaztak a látnivalóért, amiről kiderült: az MI találta ki

A mesterséges intelligencia (MI) egyre nagyobb területet foglal el mindennapi életünkben és így a turizmusban is: a jegyfoglalástól a navigációig számos területen segíti az utazókat. Arra azonban kevesen gondolnánk, hogy egyszer még olyan látnivalókat is képes lesz feltalálni, melyek azelőtt nem léteztek. Egy malajziai nyugdíjas házaspár számára különösen kellemetlen meglepetést okozott ez a jelenség: majdnem 400 kilométert tettek meg, hogy megnézzenek egy közösségi médiában látott látványosságot, melyről azonban a helyszínen kiderült, hogy a valóságban nem is létezik.

A házaspár Kuala Lumpurból kezdte meg útját, hogy megcsodálják az úgynevezett Kuak Skyride felvonót, amiről egy népszerű videóban hallottak. A felvételen az látszik, hogy egy „riporter” részletesen bemutatja a látványosságot: turistákkal beszélget, körbejárja a környéket, utazik a panorámalifttel és az élményt egy vacsora elfogyasztásával zárja. Mivel a videó nagyon valósághűnek tűnt, a házaspár gondolkodás nélkül elhitte, amit látott – amikor azonban odaértek a videóban szereplő helyszínre, Pengkalan Huluba, egyértelművé vált számukra, hogy sem a felvonó, sem a riporter nem létezik.

A helyi szálloda egyik alkalmazottja elmondta, hogy az idős utazók nála is érdeklődtek, hogy járt-e már a panorámaliftnél és hogy mit érdemes tudni róla. Ő azonban csak értetlenül állt a kérdés előtt, ugyanis korábban még soha nem is hallott az állítólagos nevezetességről. Az eset után a hatóságok figyelmeztetést adtak ki, miszerint a Kuak Syride nem létezik – és arra is felhívták a figyelmet, hogy hogy a törvény lehetővé teszi a beavatkozást, ha a mesterséges intelligencia által gyártott tartalom megtéveszti a lakosságot, vagy egyenesen zavart kelt a közrendben.

Azok, akik otthonosabban mozognak a modern technológia világában, valószínűleg kiszúrták volna a videóban szereplő mesterséges intelligenciára utaló jeleket, de mint az eset is mutatja, az MI által generált anyag könnyen meggyőzheti azokat, akik kevésbé ismerik ki magukat az online felületeken.

A szállodai alkalmazott szerint az idős pár azért nem kérte ki gyermekeik tanácsát az utazás előtt, mert kínosnak érezték volna a kérdést. A Drive cikke szerint az eset nagyon jól mutatja, hogy jobban oda kellene figyelnünk idősebb hozzátartozóink döntéseire, utazási terveire, nehogy előfordulhassanak hasonló incidensek.

Nyitókép: Felvonó / Konrad Weber/Unsplash

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzáférhetőségi eszközök