Számos világhírű pályaudvar létezik, melyek építészeti megoldásaikkal elkápráztatják az utasokat. Mi most olyan vasútállomásokat ismertetünk, melyek hiába gyönyörűek, mára használaton kívül vannak.
Hiába terjedt el az elmúlt száz évben az autózás és a repülés, a vasút ma is népszerű közlekedési módnak számít. A vonatozás fénykorában különösen nagy gondot fordítottak arra, hogy a vasútállomások ne csupán átszállóhelyek legyenek, hanem építészeti kialakításukkal is gyönyörködtessék az utasokat – jó példa erre a New York-i Grand Central Terminal.
Vannak azonban olyan állomások is, amelyek szépségük dacára mára az enyészeté lettek. Ezekből válogattunk a Time Out cikke nyomán.
Canfranc pályaudvara, Spanyolország
A Pireneusok mélyén, a francia határ közelében bújik meg Canfranc falu gyönyörű pályaudvara, amelyet 1928-ban adtak át a nagyközönségnek. Az ország vezetése az egész világnak meg akarta mutatni, milyen nagyszerű dolgokra képes a spanyol nép, a vasútállomás is ezt a törekvést tükrözi: az épület 240 méter hosszú és szebbnél szebb építészeti megoldásairól ismert. A létesítményen azonban mintha átok ült volna: számos tűzeset sújtotta, később pedig a csempészet fellegvára lett. 1970 óta már nem fogad utasokat a pályaudvar, ennek ellenére sok turista látogat el ide.
Ez is érdekelhet: 4+1 csodás úti cél, ahová hálókocsin is utazhatsz Budapestről
Lagos régi pályaudvara, Portugália
Lagos régi pályaudvara
Fotó: Shutterstock
Portugália legdélibb régióját, Algarvét manapság mindenki a tengerparti turizmusával azonosítja. Noha a környék valóban híres csodálatos strandjairól, látványos vízi barlangjairól, komoly történelmi múlttal is rendelkezik. Ezt bizonyítja Lagos városának csodálatos pályaudvara is. Az állomás homlokzatát a jellegzetes portugál csempe, az azulejo borítja. A pályaudvar régóta üzemen kívül van, ennek ellenére a mai napig sok turistát vonz.
Vyšehradi pályaudvar, Csehország
Prága történelmi városrészében, Vyšehradban található ez a gyönyörű pályaudvar, mely a cseh szecessziós építészet egyik leggyönyörűbb példája. A negyed tele van szebbnél szebb épületekkel, azonban a vasútállomás felújítására eddig nem jutott energia. Utoljára 2002-ben gördült be ide vonat, a létesítmény azóta az enyészeté lett – azonban ma is megvillant valamit egykori szépségéből.
Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Újabb éjszakai vonatjárat indul Európában, a legnépszerűbb fővárosokat köti össze
Anhalter Bahnhof, Németország
Az Anhalter valaha Berlin egyik legfontosabb pályaudvara volt, azonban sötét múlttal rendelkezik: rengeteg embert deportáltak innen a második világháború idején. A bombázásokban akkora károkat szenvedett az épület, hogy 1952-ben a bezárása mellett döntöttek. Végül 1960-ban bontották le – a fenti videón látható a pillanat. Az egykori pompára nem sok minden emlékeztet, a létesítmény helyén ma sportpályák és parkok terülnek el, de néhány épületrészlet azért fennmaradt.