Kétszer magasabban repült, mint a többi gép
A Concorde első sorban azért számított forradalminak a maga idejében, mert a hangsebesség kétszeresével volt képes repülni, amihez azonban el kellett érnie a nagyjából 18 kilométeres repülési magasságot. Erre azért volt szükség, mert ezen a ponton jóval alacsonyabb a légellenállás, ami nemcsak a gyorsaságot növelte, de az üzemanyagfogyasztásra is jótékony hatással volt. Ezt a magasságot egyébként még az F-16-os vadászgép sem képes elérni.
A 18 kilométeres magasság pedig az utasoknak is elképesztő látványt biztosított:
a Concorde-on utazók ugyanis a Föld görbületét is látták repülés közben.
A levegőben megnyúlt a repülő törzse
A Concorde a maga idejében valóban minden szempontból az egek ura volt. A leggyorsabb volt, a legmagasabban repült és ez volt az a repülő, ami a leginkább fel is melegedett egy-egy út során. A 18 kilométeres magasság és a hangsebesség kétszerese olyannyira felforrósította a repülőt, hogy az – a hőtágulásnak köszönhetően – közel 20 centiméterrel hosszabbra nyúlt a repülés során.
Még több hír a repülés világából! Hibátlanra vizsgázott a jövő szuperszonikus repülője – videó!
Ebből természetesen az utasok semmit nem éreztek, de a pilótáknak komoly feladat volt úgy vezetni a gépet, hogy az repülés közben ekkora változáson ment keresztül.
A tevék miatt nem repülhetett Szaúd-Arábia felett
Ahhoz, hogy a Concorde elérje az óránkénti 2000 kilométeres sebességet, sok kompromisszumra volt szükség – elsősorban az utasok részéről. A hírek szerint ugyanis a gép kifejezetten hangos volt, különösen akkor, amikor bekövetkezett az úgynevezett hangrobbanás, vagyis a pillanat, amikor a repülő átlépte a hangsebességet. Ez ráadásul nemcsak az utazóknak, de a földön tartózkodóknak is komoly gondokat okozott. Amerika több légteréből ki is volt tiltva a Concorde, mert a hangrobbanás épületek ablakait is képes volt betörni.
Szaúd-Arábia felett azonban egészen más okok miatt nem repülhetett:
a helyi vezetők szerint a hatalmas zaj megzavarta a tevéket, ezért a közel-keleti állam légtere tiltott terület volt a Concorde számára.
Többször járt Budapesten is
Annak ellenére, hogy a Concorde gépeit alapvetően az óceán gyors átszelésére, elsősorban a London-New York útvonalra találták ki, meglepő módon több alkalommal jártak a budapesti repülőtéren is. Először 1985-ben érkezett hazánkba a szuperszonikus repülő, a fedélzetén közel 100 angol turistával. A korabeli beszámolók szerint soha akkora tömeg nem gyűlt még össze a repülőtéren, mint akkor:
emberek ezrei voltak kíváncsiak a hihetetlenül gyors, akkoriban felfoghatatlanul modern repülőre, ami később többször is megfordult hazánkban.
A Concorde-effektus
Fontos tisztázni, hogy bár egy-egy jegy a Concorde fedélzetére közel egymillió forintba került, a vállalkozásról már az első évek után kiderült, hogy hosszú távon fenntarthatatlan. Egyszerűen túl sokba került a gépek megépítése, de ami igazán sok pénz vitt el a francia és brit vállalatoktól, az a repülők karbantartása volt. Épp emiatt egy gazdasági fogalmat is elneveztek a legendás szuperszonikus szerkezetről: ez a Concorde-effektus.
Ez is érdekelhet! Megváltozik a légi közlekedés? Amerika legnagyobb légitársasága 20 szuperszonikus repülőt rendelt be
A gazdaságban a kifejezést olyan emberekre, vállalkozásokra használják, akik pénzt, időt és energiát nem kímélve folytatják tovább a tevékenységüket, annak ellenére is, hogy az egyáltalán nem gazdaságos.