Campi Flegrei.

Küszöbön egy újabb pompeji katasztrófa? A kitörés határán állhat ez az olaszországi vulkán

Egy Nápoly közelében található, kevésbé ismert vulkán, a Campi Flegrei sokak szerint a kitörés határán áll, sőt, egyesek úgy gondolják, hogy egy új, pompejihez hasonló katasztrófa közeledik. De vajon igaz ez a feltételezés?

Campi Flegrei mindössze 9 kilométerre nyugatra fekszik Nápolytól, és nem igazán hasonlít egy tipikus hegyi vulkánra, mivel egy 12-14 kilométer átmérőjű mélyedés alakult ki benne, amelyet a vulkanológusok kalderának neveznek.

A Campi Flegrei utoljára elég régen tört ki, ugyanis 500 évvel ezelőtt mutatta meg az „oroszlánkörmeit”, azonban az elmúlt néhány évtizedben jóval aktívabb volt, mint korábban.

Egy most közzétett tanulmányban a UCL tudósai alaposabban megvizsgálták a Campi Flegreit, azon belül is az elmúlt években tapasztalt földrengésekre, és a talajemelkedések mintáira voltak kíváncsiak.

Ez is érdekelhet: Az egyik legnépszerűbb görög sziget egy aktív vulkán – emlékeztettek a tudósok

A szakemberek szerint a magma és a vulkáni gázok körülbelül 3 kilométerrel a felszín alatt kavarogtak, ennek pedig egy idő után súlyos következményei lehetnek.

A kutatók megállapították, hogy a vulkán aktivitása olyan erős, hogy az elmúlt években közel 4 méterrel megemelte a tengerparti Pozzuoli városát, és attól tartanak, hogy ez a folyamat végül egy nagyszabású kitöréshez vezethet.

Új tanulmányunk megerősíti, hogy a Campi Flegrei egyre közelebb kerül a kitöréshez

– mondta Christopher Kilburn, a tanulmány vezető szerzője, a UCL Earth Sciences vulkanológia és geofizikai veszélyek professzora.

A kutatók azonban kiemelték, hogy a vulkánkitöréseket köztudottan nehéz megjósolni, és semmi sem garantált.

A törés repedést nyithat a kéregben, de a magmának még mindig a megfelelő helyen kell felfelé nyomulnia ahhoz, hogy kitörés következzen be

– folytatta Kilburn professzor.

Az ügyben azóta számos szakértő kifejtette a véleményét, és voltak, akik kevésbé borúlátó véleményt fogalmaztak meg a vulkánnal kapcsolatban, azonban azt is határozottan kiemelték, hogy az elmúlt évtizedekben megnövekedett aktivitás miatt kiemelten oda kell figyelni a szóban forgó problémára.

Ez azért is igaz, mivel a hegy közelében több mint 1,5 millió ember él, ebből körülbelül 360 000 ember pedig fokozottan veszélyeztetett.

Forrás: IFL Science