A villanyautók egyre népszerűbbek, azonban sokan kétségbe vonnak két tényezőt velük kapcsolatban. Egyrészt rövid az a táv, amit egy töltéssel kibírnak ezek a járművek. Másrészt sokáig kell tölteni az akkumulátorukat, ezáltal nehézkessé és szakadozottá válhatnak velük az utazások. Ez utóbbi kritikát törölheti most el teljesen a Tesla, pontosabban egy izraeli techcég. Olyan aksikat tesztelnek, amelyek 5 perc alatt menetkészre töltődnek.
Az izraeli StoreDot útörő eredményeket ért el azzal, hogy 5 perc alatt 160 km megtételéhez elegendő energiát magába szippantó cellákat képes előállítani.
Kijelentették azt is, hogy 2028-ra további 2 perccel, 2032-re pedig még 1 perccel gyorsabb lesz ez a töltési teljesítmény (erre a 100 mérföldre/160 kilométerre vonatkozóan).
Ezt is olvasd el: Az e-autók nem csak városi kocsikázásra alkalmasak – elmondjuk, miért!
Az elkészült akkumulátoraikat pedig az autóiparban több szereplő is teszteli. Ebbe a körbe esik az elektromos autók legnívósabb márkája is, a Tesla.
Elon Musk vállalata hosszú távon is lát lehetőséget ebben a technológiában, és ezért később akár fel is vásárolhatja az izraeli techcéget.
Az e-cars megjegyzi, hogy a multimilliárdos korábban azt nyilatkozta, hogy a vállalata többféle akkumulátort próbál biztosítani a járműveihez. Ha a töltési időt veszik figyelembe, akkor pedig jelenleg a piacon elméletileg nem lehet a StoreDot aksijainál jobb választás.
A kérdés, hogy mikor és milyen mértékben tudják elindítani az XFC-re keresztelt alkatrész tömeggyártását.
Ez is érdekelhet: A techóriások vezetői rettegnek a mesterséges intelligenciák fejlődésétől
Fotó: GettyImages
A Recurrent 15 ezer villanyautó adatait elemezte idén év elején. Kiderült, a vizsgált járművek mindössze 1,5 százalékánál volt szükség akkumulátorcsomag-cserére a vártnál korábbi teljesítménycsökkenés miatt – igaz, ebbe nem számolták bele a visszahívásos cseréket.
A kutatás arra világított rá, a villanyautók akkumulátorainak teljesítménye nem lineárisan csökkenek, hosszabb távon mérsékeltté válik a kapacitásvesztés üteme.
Hozzátették, a csere legtöbbször még a gyári garancia részeként valósul meg, mivel számos gyártó bízik termékeiben és akár 8 évig vagy legalább 100 ezer kilométerig (előfordul, hogy 160-240 ezer kilométerig) tartó garanciát vállal az akkumulátoraira.
A szakértők felmérései szerint pedig akár 2-3 ezer, azaz 10-15 évnyi töltést is kibír egy elektromos autó aksija jelentős teljesítménycsökkenés nélkül.
Amennyiben tehát a StoreDot fentebb említett terméke szigorú minőség-ellenőrzés után piacra kerül akár a Tesla autóiban, az 5 perces töltés mellett ugyancsak ilyen hosszú élettartamra és ennyi töltésszámra lehetne számítani.
Forrás: Haszon