méh beporozza a virágot
Fotó: Shutterstock

Tudósok szerint az egész tápláléklánc elkezdett összeomlani

Az emlősök táplálkozására vonatkozó 130 ezer éves adatok szerint a biológiai sokféleség tömeges válságának kellős közepén vagyunk. Nem túl kecsegtető hír!

Ez a felfedezés egy nemzetközi kutatócsoport által készített és a Science című folyóiratban közzétett új tanulmányból derült ki, amely részletes múltat − és elszomorító jövőt − festett arról, hogy mi történik a táplálékhálózatokkal, ha a szárazföldi emlősök kihalnak.

Míg a szárazföldi emlősök körülbelül 6 százaléka halt ki ez idő alatt, becsléseink szerint az emlősök táplálékhálózati kapcsolatainak több mint 50 százaléka eltűnt. Ennek összetettsége szempontjából kulcsfontosságúak azok az emlősök, amelyek a legnagyobb valószínűséggel halnak ki

− mondta Evan Fricke ökológus, a tanulmány vezető szerzője a sajtóközleményben.

​Minden összekapcsolódik

Az ökoszisztémák az összekapcsolódásra épülnek − a méhek beporozzák a virágokat, a ragadozók zsákmányt esznek. De ezek a hálók meglehetősen kényesek. Ha egyetlen láncszem eltűnik, az az egész rendszerre kihat. Ahogy egyre több faj vész el, az egyensúly egyre törékenyebbé válik.

egy k\u00edgy\u00f3 megeszi a b\u00e9k\u00e1t

Fotó: Shutterstock

Amikor egy állat eltűnik egy ökoszisztémából, a veszteség visszahat az ökoszisztéma összes faját összekötő kapcsolati hálóra

− tette hozzá Fricke.

​Vissza a jövőbe

A kutatók egy gépi tanulási (Machine Learning) rendszert használtak − a ragadozó-zsákmány kölcsönhatások modern megfigyeléseiből származó adatok felhasználásával −, hogy következtetéseikre jussanak. Érdemes megjegyezni, hogy a gépi tanulás nem mindig tökéletes, bár a szóban forgó tanulmány szerzői azt állítják, hogy programjuk ígéretes pontosságot mutatott.

Ez a megközelítés 90 százalékos pontossággal meg tudja mondani, hogy ki kit eszik ma meg. Ez jobb, mint amire a korábbi megközelítések képesek voltak, és lehetővé tette számunkra, hogy kihalt fajok ragadozó-zsákmány kölcsönhatásait modellezzük

− jegyezte meg a közleményben Lydia Beaudrot ökológus, az egyik vezető társszerző.

A kutatás bepillantást engedett a múlton keresztül a lehetséges jövőnkbe, hacsak nem sikerül beavatkoznunk a folyamatban lévő kihalási válságba.

Forrás: Futurism