súlyemelő férfi

Szívesen lecsökkentenéd az edzésidőt? A kutatóknak van egy jó hírük!


Az ausztráliai Edith Cowan Egyetem (ECU) kutatói által végzett és a European Journal of Applied Physiology című folyóiratban közzétett friss tanulmány szerint ugyanolyan eredményeket érhetnek el azok, akik csak leengedik a súlyokat, mint azok, akik egyszerre emelik és engedik le őket, annak ellenére, hogy csak feleannyi látszólagos munkát végeznek –számolt be róla a Futurism.

A furcsa megállapítás alátámasztja az ECU korábbi kutatásait, amelyek szerint a koncentrikus vagy izometrikus – súlyemelés és súlytartás – izomösszehúzódással szemben az alacsony fordulatszámú, de rendszeres excentrikus, azaz megnyújtó izomösszehúzódás a legjobb módja az izomerő és -méret növelésének.

Már tudjuk, hogy már napi egy excentrikus izomösszehúzódás is növelheti az izomerősséget, ha azt heti öt napon végzik – még akkor is, ha ez csak három másodperc naponta –, de a koncentrikus vagy izometrikus izomösszehúzódás nem biztosít ilyen hatást. Ez a legújabb tanulmány azt mutatja, hogy az excentrikus izomösszehúzódásokra összpontosítva sokkal hatékonyabbá tehetjük az edzéssel töltött időt, és mégis jelentős eredményeket érhetünk el

– mondta az ECU professzora és a tanulmány társszerzője, Ken Nosaka.

Az edzést végző csoportok közül az egyik tagjai csak excentrikus izom összehúzódásokat (súly leengedés) végeztek, a másikban részt vevők csak koncentrikus izom összehúzódásokat (súlyemelés), a harmadik csoport tagjai pedig koncentrikus és excentrikus izom összehúzódásokat is (súlyemelés és súlyengedés felváltva).

Mindhárom csoportnál javulás látszódott a koncentrikus erőben, a csak koncentrikus izommozgást lévő csoportnál ez volt az egyetlen javulás. A csak excentrikus és a csak koncentrikus-excentrikus csoportban az izometrikus (statikus) erő és az excentrikus erő is jelentősen javult.

A legérdekesebb eredmény, hogy annak ellenére, hogy a csak excentrikus csoport feleannyi ismétlést végzett, mint a súlyok emelésével és leengedésével foglalkozó csoport, az erőnövekedés nagyon hasonló volt, és a csak excentrikus csoportban az izomvastagságban is nagyobb javulást tapasztaltak, ami az úgynevezett izomhipertrófia (izomnövekedés) mutatója: 7,2 százalékot, míg a koncentrikus-excentrikus csoportban 5,4 százalékot.

Az excentrikus fókuszú edzés előnyeinek megértése lehetővé teheti, hogy az emberek hatékonyabban töltsék az idejüket edzéssel. Az eredmények eléréséhez szükséges kis mennyiségű napi edzéssel az embereknek nem feltétlenül kell edzőterembe járniuk, az excentrikus edzést beilleszthetik a mindennapi rutinjukba

– magyarázta az eredményeket Nosaka professzor.

Mindez pedig rendkívül ellentmondásosnak hangzik. Hiszen a konditermekben az emberek általában hajlamosak a sikert azzal mérni, hogy hány kilót tudnak a levegőbe nyomni. A kutatás szerint azonban ez lehet, hogy pusztán csak időpocsékolás.

A figyelmetekbe ajánljuk