Nap
Fotó: Shutterstock

Tudósok megjósolták, hogyan fog elpusztulni a Nap

Hogyan fog kinézni a Nap, miután végleg kihuny? A tudományt régóta foglalkoztatja ez a kérdés, több álláspont után most egy újabb tanulmány erősítette meg a korábbi feltételezéseket. Egy azonban már régóta biztos: az emberiség már nem lesz a csillag hanyatlásának szemtanúja.

A Nap földi időben mérve körülbelül 4,6 milliárd éves. Más csillagok megfigyelései alapján a csillagászok azt jósolják, hogy még körülbelül 10 milliárd év telik el addig, amíg eléri élete végét.

Ezt is olvasd el! A világtörténelemben először érte el egy űreszköz a Nap peremét

Korábban a csillagászok évtizedekig úgy gondolták, hogy a Nap utolsó aktív időszaka után planetáris köddé – gázból és kozmikus porból álló fényes burokká – alakulhat. Több cáfolat után egy nemzetközi csillagászcsapat 2018-ban újra bizonyítékokat talált kutatásában, hogy valóban egy planetáris köd létrejötte a legvalószínűbb forgatókönyv. Addig azonban egy hosszabb folyamaton kell végigmennie a Naprendszerünk csillagának, amely során bolygóit is elpusztítja.

A 10 milliárd év első szakasza a Föld életére vonatkozik: az emberiségnek körülbelül 1 milliárd éve lehet hátra, mivel a Nap fényessége milliárdévenként körülbelül 10 százalékkal növekszik. Egy ekkora ugrást pedig már nem képes kibírni a Föld. Az óceánok elpárolognak, a felszín pedig túl forró lesz ahhoz, hogy megmaradjon vagy újraképződjön az élet alapja: a víz.

Ez is érdekelhet: Különös hangfelvételt tett közzé a NASA: ilyen hangja van a Napnak

feh\u00e9r \u00f3ri\u00e1s

fehér óriás

Fotó: Getty Images

A táv felénél már közvetlenül a Nappal következik be egy nagy változás: nagyjából 5 milliárd év múlva vörös óriássá változik át.

Ez azt jelenti, hogy a csillag magja zsugorodik, míg a külső rétegei a Mars pályájáig tágulnak, és közben elnyelik többek között az akkora kiszáradt Földet is.

Feh\u00e9r t\u00f6rpe

Fehér törpe

Fotó: Getty Images

Az ezt követő időszak már teljes homály fedte, egészen a 2018-as kutatásig.

A tudósok alkotta csapat akkor több számítógépes modellezés után arra a következtetésre jutott, hogy a vörös óriás fehér törpévé alakulhat át. Ekkor egy mindössze 10 ezer éves időintervallumra újra fényesen ragyog majd a Nap.

A forró mag miatt a kilökődő burok körülbelül 10 ezer évig – a csillagászatban ez egy rövid időszak – fényesen ragyog. Ez teszi láthatóvá a planetáris ködöt. Némelyik olyan fényes, hogy rendkívül nagy, több tízmillió fényévnyi távolságból is látható erre a rövid időszakra

– fejtette ki a tanulmány egyik szerzője, Albert Zijlstra asztrofizikus a Nap életének utolsó szakaszát.