water droplets on glass window

Végre egy jó hír: egyben marad a Naprendszer még egy ideig!

Ha napok óta forgolódsz éjszaka az ágyadban amiatt aggódva, hogy a Naprendszer bolygói szétrepülnek-e a közeljövőben a galaxisban, akkor most megnyugodhatsz. Van egy kiváló hírünk ugyanis specifikusan neked!

Az új számítások szerint még legalább 100 000 évünk van, mielőtt a Naprenszer bolygói szerteszét repülnének. Ez a jó hír. Egy új tanulmányban a bulgáriai Szófiai Egyetem matematikusai analitikusan bizonyítják, hogy a Naprendszer a következő 100 évezredben stabil marad, beleértve mind a nyolc bolygót és a Plútót is. Számításaik, amelyeket még nem bíráltak el, azt mutatják, hogy ezen égitestek pályája nem fog jelentősen változni ez idő alatt. Ez furcsán hangozhat, elvégre a Naprendszer már körülbelül 4,5 milliárd éve teszi a dolgát. De valójában nem könnyű modellezni és megjósolni, hogy mit fog csinálni a jövőben is.

Természetesen folynak tanulmányok, amelyekben megpróbálják kiszámítani a Naprendszer jövőjét, fejlett számítástechnikai eszközökkel modellezik a bolygók mozgását több millió vagy milliárd év alatt. Az ilyen hosszú időtávok lefedése érdekében azonban kihagynak néhány finomabb részletet. Bár munkájuk sokkal rövidebb időszakot fed le, mint más erőfeszítések, szerintük ez növeli az eredmények megbízhatóságát. Ennek oka, hogy figyelembe veszi a kezdeti feltételek eltéréseit, például a bolygók pályaexcentricitását és pályahajlását, valamint a rendszerben lévő összes égitest tömegét.

A Naprendszer végső sorsa már nagyon régóta zavarba ejtette a tudósokat. Isaac Newton volt az, aki azt javasolta, hogy a bolygók közötti kölcsönös kölcsönhatások végül káoszba taszítják a Naprendszert. Hazánk bolygórendszerének hosszú ideig tartó dinamikai stabilitása azóta is az agytekervények malmára hajtja a vizet. Ez azért van, mert minél több test van egy dinamikus rendszerben, annál nehezebb megjósolni, hogyan fognak viselkedni. Két, kölcsönös pályára állított testet viszonylag egyszerű matematikailag leírni és megjósolni. Minél több testet adunk hozzá, annál bonyolultabbá válik a matematika.

Ez azért van, mert az égitestek elkezdik egymás pályáját megzavarni, ami a káosz egy elemét adja a rendszerhez. Ez az úgynevezett N-test probléma. Megoldások származtathatók egyedi esetekre, de nincs olyan formula, amely minden N-test kölcsönhatást leírna. A Naprendszer pedig valóban nagyon összetett, hiszen nem csak nyolc bolygó és a Nap, hanem aszteroidák, törpebolygók és egyéb, körülöttünk sodródó apróságok is vannak benne. Valószínűleg az igazán apró dolgokat, mint például az aszteroidákat, többnyire figyelmen kívül hagyhatjuk, de még így is rengeteg égitest marad a rendszerben.

A bolgár kutatók kifejlesztettek egy numerikus módszert, amely a bolygók (és a Plútó) pályaelemeit 54 elsőrendű közönséges differenciálegyenletre fordítja le. Az asztali számítógépen futtatott számítógépes kód ezután 6 290 000 lépésen keresztül végezte el a számításokat, és minden egyes lépés körülbelül hat napot vett igénybe. A számítások azt sugallják, hogy az oszcilláló ellipszisek konfigurációja, amelyeken a bolygók a Nap körül mozognak, legalább 100 000 évig stabil marad abban az értelemben, hogy az egyes bolygók félnagytengelye legfeljebb egy százalékon belül változik, írják a kutatók.

Más szóval, a Naprendszer még nem fog galaktikus biliárdot utánozni. Még a kezdeti feltételek és tömegek megváltoztatásakor is stabil maradt a Naprendszer a csapat számításai szerint, és a kutatók szerint a stabilitás végül akár egymillió vagy akár egymilliárd évig is fennmaradhat, bár a számítások elvégzéséhez nagyobb teljesítményű számítógépre lenne szükség. Korábbi szimulációk szerint körülbelül 100 milliárd évbe telik, amíg a Naprendszer szétesik és szétszóródik a Tejútrendszerben.

Addigra a Nap már halott lesz, és fehér törpeként éli majd túlvilági életét, így az emberiség valószínűleg nem lesz ott, hogy ezt lássa, hacsak nem találunk biztonságos menedéket valahol máshol, nagyon messze. Ennek valószínűsége azonban kérdéses.