Egy ember asztronauta-ruhába öltözve.

Illuszztráció.

Ezért lesznek óriási veszélynek kitéve a Marsra utazó asztronauták

Egy riasztó – bár még szakértői véleményezésre váró – új tanulmány szerint a vörös bolygóra induló küldetésen részt vevő űrhajósok valószínűleg pusztító sugárzási szintekkel szembesülnének – még akkor is, ha fém védőpajzsot viselnének.

Annak érdekében, hogy reálisan megvizsgálják, hogy az űrhajósok mennyi kumulatív sugárzással szembesülnének, a tudósok kutatásuk alapjául egy 1000 napos Marsra tartó legénységi küldetés – 600 nap utazási idő, 400 nap a Mars felszínén – szimulációját vettek alapul.

Amint a New Scientist beszámol róla, a munkát részben az űrsugárzás kutatásában tapasztalható nemek közötti különbség inspirálta. A legtöbb tanulmány ezen a területen eddig csupán a férfi testekre és szervezetekre összpontosított.

Ezt szem előtt tartva a tudósok biztosak voltak abban, hogy tanulmányukba a férfi és női anatómiát egyaránt átfogó virtuális modelleket vonnak be. Ezeket a modelleket aztán kíméletlenül bombázták szimulált kozmikus sugárzással, beleértve a napkitörések által okozott sugárzást is, és a részecskegyorsítók kutatásában általában használt részecskekövető szoftverrel vizsgálták a lehetséges kimeneteleket.

Érdemes megjegyezni azt is, hogy a modell figyelembe vette az alumínium árnyékolással és anélkül történő sugárterhelést is.

Tehát arra kérdésre, miszerint ezek a küldetések biztonságosak-e, a mai tudásuk szerint a kutatók valószínűleg nemmel felelnének.

Miután felmérték az 1000 napos szimulált küldetés hatását a digitálisan modellezett több mint 40 testrészre és szervre, a kutatók megállapították, hogy a legtöbb vizsgált szervnél a sugárzás szintje meghaladta az egy sievertet.

A New Scientist szerint a legtöbb űrügynökség világszerte előírja, hogy egyetlen űrhajós sem lehet egy sievertnél nagyobb sugárzásnak kitéve egész pályafutása során, míg a NASA szerint 0,6 sievert a maximum.

Mivel a tanulmányt még nem bírálták el, egyik adat sem teljesen biztos. De ha a vizsgálat eredménye végül beigazolódik, a szakembereknek mindenképpen ki kell találnia néhány védelmi intézkedést, mielőtt bármelyik űrhajós a Mars közelébe merészkedne.

Forrás: Futurism