Egy törött jégkocka.

Fagyos felfedezés: fizikusok egy új jégtípust fejlesztettek ki

A tudomány manapság szinte bármire képes – beleértve a jelek szerint egy új jégtípus létrehozását is.

A Physics Review B folyóiratban megjelent új tanulmány részletezi, hogy a Las Vegas-i Nevadai Egyetem (UNLV) tudósai hogyan hoztak létre egy új típusú fagyasztott H2O-molekulát úgy, hogy a jég egy speciális, Ice VII nevű jégformáját rendkívül nagy nyomás alá helyezték, lézerrel megolvasztották, majd hagyták újra megfagyni.

Röviden, az Ice VII szerkezetét tetragonális kristályszerkezetté módosították – ez a látszólag apró változás hatalmas hatással lehet annak a megértésében, hogy hol találhatunk még életformákat az univerzumban.

Az Ice-VIIt néven ismert új tetragonális jégforma valószínűleg nem fordul elő a bolygónk felszínén. A kutatók elmélete szerint azonban a Föld köpenyében, valamint a vízben gazdag exobolygókon és a Naprendszeren kívüli távoli holdakon viszont igenis előfordulhat.

Ráadásul a Ice VIIt mindössze harmadannyi nyomáson megy át Ice X-állapotba – abba a fázisba, amelyben a jég agresszívan megmerevedik–, mint amennyit a fizikusok korábban szükségesnek véltek a szóban forgó fázis kialakulásához – áll a kutatók közleményében.

Meglepő módon ez a következtetés arra kényszerítheti a csillagászokat, hogy újraértékeljék a korábban felfedezett exobolygók lakhatóságát.

Ez azt jelenti, hogy a csillagászoknak újra kell majd értékelniük a vízkészletet sok olyan nagy exobolygó belsejében, amelyeket az elmúlt években fedeztek fel

– mondta Zachary Grande, az UNLV fizikusa és vezető szerzője.

Forrás: Futurism