űrfotó
Getty Images

Új projekt indul, ami az űrképekben keresi majd az idegen jeleket

Egy új technológiának köszönhetően visszamenőlegesen is áttanulmányozhatják a régi űrképeket a tudósok, hátha lemaradtak valamiről.

A földönkívüliekre vadászó Breakthrough Listen projekt két tudósa a múlt héten bejelentette, hogy egy új technikát fejlesztettek ki a rádióteleszkópok által gyűjtött régi adatok átvizsgálására – írja a Futurism.

A kutatás, amelyet a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóiratban mutattak be, a szakértők szerint új területeket nyithat meg az univerzumban a SETI-kutatók számára (interdiszciplináris tudományág, melynek célja a földön kívüli, intelligens élet felfedezése - a szerk.) – és a szerzők reményei szerint növelheti az esélyeinket arra, hogy „erős adókat" fedezzünk fel az űrben.

Azt hiszem, egy ideje már rájöttünk, hogy amikor rádióteleszkóppal SETI-megfigyelést végzünk, nemcsak a célcsillagra vagyunk érzékenyek a mező közepén, hanem az égbolt egy körülbelül Hold-méretű területére is

mondta a Vice-nak Michael Garret, a tanulmány társszerzője, a Manchesteri Egyetem kutatója és a Jodrell Bank Center for Astrophysics igazgatója.

A mezőben lévő egyéb objektumok között vannak előtércsillagok és háttércsillagok a saját Tejútrendszerünkben. Egészen a közelmúltig nem tudtuk, hogyan használjuk ki ezt a tényt, mert nem ismertük ezeknek a csillagoknak a távolságát

– tette hozzá.

Az Európai Űrügynökség Gaia teleszkópjának használatával azonban Garret és kollégája, Andrew Siemion, a Berkley SETI Kutatóközpont igazgatója és a Breakthrough Listen program vezető kutatója sokkal pontosabb méréseket tudott végezni.

Ezután a páros képes volt átfésülni galaxisunk több mint 400 korábbi Breakthrough Initiative felmérését, és több mint 140 ezer olyan objektumot fedeztek fel, amelyeket a különböző teleszkópok pillanatfelvételei nem vettek észre. A sajtóközlemény szerint ezek között az „asztrofizikai egzotikumok" között voltak galaktikus magok, rádiógalaxisok, kölcsönhatásban lévő galaxisok és egy olyan galaxis, amelynek gravitációja úgynevezett gravitációs lencsét alkotott.

Kiderült, hogy bárhová is irányítjuk a távcsövünket, a látómezőben lesz valami érdekes kozmikus objektum

– mondta Garrett.

A tudósok szerint most, hogy tudjuk, hogyan azonosíthatjuk ezeket az egykor eltemetett „egzotikumokat", sokkal jobbak az esélyeink arra, hogy idegen jelekre bukkanjunk. A csillagászok kiemelték: elgondolkodtató, hogy vajon mennyi mindent hagyhattunk eddig figyelmen kívül.