A gyermekkori zenélés összefügg az időskori élesebb gondolkodással

A gyermekkori zenélés összefügg az időskori élesebb gondolkodással

A kutatók kapcsolatot találtak a fiatalon való zenélést és az időskori gondolkodási képességek javulása között.


Azok az emberek, akiknek több tapasztalata volt a hangszeren való játékban, látványosan jobban teljesítettek a kognitív képességeket vizsgáló teszteken, mint azok, akiknek kevesebb vagy semmilyen tapasztalatuk nem volt. A kutatók megállapították, hogy ez még akkor is így volt, ha figyelembe vették társadalmi-gazdasági helyzetüket, iskolai végzettségüket, gyermekkori kognitív képességeiket és időskori egészségi állapotukat.

Ian Deary emeritus professzor, így nyilatkozott:

Hangsúlyoznunk kell, hogy a hangszeres játék és az élethosszig tartó kognitív fejlődés között talált összefüggés kicsi, és egyelőre nem tudjuk biztosra mondani, hogy zenélésnek köszönhető a jobb szellemi állapot. Mivel azonban mi és mások is keressük azt a sok apró hatást, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy egyes emberek agya egészségesebben öregszik, mint másoké, ezeket az eredményeket érdemes nyomon követni.

A vizsgálat 366 résztvevője közül 117-en számoltak be arról, hogy valamilyen hangszeren játszottak, többnyire gyermek- és serdülőkorukban. A leggyakrabban játszott hangszer a zongora volt, de sok más hangszeren is játszottak, például harmonikán, dudán, gitáron és hegedűn.

A vizsgálat résztvevői az 1936-ban született edinburgh-i és lothiai lakosok csoportja, akik részt vettek az 1947-es skót mentális felmérésben.

Az egyéneken számos fizikai és mentális funkciót vizsgáltak az életkoruk előrehaladtával, beleértve a 11 éves korukban elvégzett standardizált kognitív képességteszt újbóli elvégzését, amely verbális gondolkodást, térlátást és számelemzést igénylő kérdéseket tartalmazott. Azokat pedig, akik 70 évesen újra elvégezték a tesztet, életük során szerzett zenei tapasztalataikról kérdezték a kutatók.

A tanulmányban a kutatócsoport statisztikai modelleket használt, hogy összefüggéseket keressen a hangszeren való játék és a gondolkodás változása között. Az egyetem szerint az eredmények új bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a hangszeres játék az élet során kis, de kimutatható kognitív előnyökkel jár.

Judith Okely, aki jelenleg a Napier Egyetem pszichológia tanára, elmondta:

Ezek az eredmények azt bizonyítják, hogy a szellemi kihívást jelentő tevékenységek, mint például a hangszeren való tanulás, jobb gondolkodási képességekkel járhatnak együtt.

A figyelmetekbe ajánljuk