közlekedési jelzőlámpa és forgalmas út
Fotó: Shutterstock

​Hamarosan megjelenhet egy negyedik szín a jelzőlámpákon

A nem is olyan távoli jövőben, amikor önvezető autók közlekednek a forgalmas utakon, megjelenhet egy negyedik szín a közlekedési lámpákon.


Az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatói a fehér szín hozzáadását javasolják a közlekedési lámpa jelzéseihez, amely azt mutatná a járművezetőknek, hogy az autonóm járművek (AV-k) intelligensen kezelik a közelgő kereszteződésben a forgalom áramlását. Ezzel mind a forgalmi torlódások száma, mind az általános üzemanyag-fogyasztás csökkenthető lenne.

Az önmagukat vezető autók vezeték nélkül kommunikálnának a lámpával, mely valójában az emberi járművezetők számára jelzi, hogy kövessék a kereszteződésen áthaladó autonóm járműveket.

Ez is érdekelhet: Alternatív autózás: végre érthetően!

A piros lámpa továbbra is megállást fog jelenteni. A zöld lámpa továbbra is azt fogja jelenteni, hogy mehet. A fehér lámpák pedig azt fogják mutatni a sofőröknek, hogy kövessék az előttük haladó autót. A közlekedési csomópontok számára javasolt koncepció az autonóm járművek számítási teljesítményét használja ki

− mondja Ali Hajbabaie építőmérnök.

a feh\u00e9r jelz\u0151l\u00e1mpa elk\u00e9pzel\u00e9s\u00e9nek modellje

Kép: ScienceDirect

A következőképpen működne a rendszer: az autonóm járművek egy bizonyos hatótávolságon belül kommunikálnának egymással és a kereszteződések közlekedési lámpáival. Ezáltal hatékonyabban koordinálnák a forgalom áramlását − például elsőbbséget adnának az összefutó utaknak, amelyeken több jármű közlekedik, és tanácsot adnának az optimális sebességről is.

Ha tovább olvasnál: Autósok kizárva! 4 város, ahol autótilalom van

Az emberi járművezetők a fehér lámpán keresztül értesülnének arról, hogy kövessék-e az előttük haladó járművet: álljanak meg, ha az megáll, folytassák, ha az továbbhalad. Amint az autonóm járművek száma egy kereszteződésben egy bizonyos küszöbérték alá csökken, a közlekedési lámpák visszaállnának a szokásos piros, sárga és zöld jelzésre.

A szimulált modellekben az AV-k önmagukban is javították a forgalomáramlást, de a fehér fázis bevezetése után még jobb lett a helyzet – ráadásul ez pozitív hatással lehet az üzemanyag-fogyasztásra is.

Minél nagyobb volt az AV-k aránya egy kereszteződésben, annál gyorsabban haladt a forgalom, és a késés tekintetében pedig akár 40-99 százalékos javulás történt. Az AV-k 70 százalékos részarányával a forgalomban a kereszteződés többnyire teljesen automatikus fehér fázisú üzemmódban működhet.

Még nem áll rendelkezésünkre a technológia ahhoz, hogy ilyesmit megvalósítsunk, de a fejlesztések folyamatosan zajlanak, és a kutatók szerint az ötlet bizonyos aspektusai viszonylag könnyen megvalósíthatók. A következő lépést az egyes területeken végzett tesztüzemek jelenthetik.

A kikötőkben például nagy a haszongépjármű-forgalom, ezért itt különösen fontos lenne az effektívebb forgalomáramlás. A haszongépjárművek esetében jobb is az autonóm járművek elfogadási aránya, így lehetőség nyílhat egy olyan kísérleti projekt végrehajtására, amely a kikötői forgalom és a kereskedelmi szállítás javát szolgálná.

Forrás: Science Alert


A figyelmetekbe ajánljuk