A rohamosan növekvő benzin- és gázolajárak mellett egyre többet beszélünk az alternatív közlekedési módszerekről. Legtöbbször csak az elektromos autókra gondolunk, de ma már számos elterjedt és kevésbé elterjedt alternatíva is létezik. Ezekből mutatunk párat.
Az alternatív üzemanyagok közé általában azokat az üzemanyag- vagy energiaforrásokat soroljuk, amelyek legalább részben a fosszilis olajforrások helyettesítésére szolgálnak a közlekedés energiaellátásában. Ilyenkor a legtöbben rögtön a különböző hibrid vagy elektromos autókra gondolnak mint alternatíva, de ezek közel sem fedik le a teljes piacot.
Az viszont kétségtelen, hogy egyelőre úgy néz ki, hogy a fenti meghajtások fogják meghatározni a jövő autóit: nem véletlen, hogy a világ vezető autógyártói is sorban jelentik be az e-mobilitás irányába történő stratégiaváltásukat, számos márka teljesen kivezeti a hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárművek gyártását 2030 és 2035 között – még a klasszikusan a sportautókra specializálódott gyártók is – többek között a Porsche, a Ferrari vagy a Lamborghini – folyamatosan jelentik be a legújabb plug-in hibrid vagy tisztán elektromos sportmodelleiket.
De van egy csomó más alternatíva. Ezekből mutatunk párat, köztük a már fent említetteket is.
Etanol
Shutterstock
Az etanol egyre elterjedtebb alternatív üzemanyag. Nyaranta gyakran adják benzinhez is, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást. Az etanol egyfajta alkohol, amelyet növényi anyagból állítanak elő. Az Egyesült Államokban általában kukoricából, míg más országokban, például Brazíliában cukornádból készül.
Számos autógyártó kínálja az autóit rugalmas üzemanyaggal működő motorokkal. Ezek vagy a normál benzinnel működnek a kútról vagy E85 etanollal, amely 15 százalékban tartalmaz benzint és 85 százalékban etanolt.
Az etanol nem csupán a környezetkímélő hatása miatt örvend egyre növekvő népszerűségnek: több országnak – köztük az USA-ban – segít mérsékelni a külföldi olajhoz való kitettségét, hiszen belföldön is termeszthető, ráadásul nem végleges erőforrás, szemben az olajjal
Az etanol előállításában azonban elég sok munka van. Sokan attól is félnek, hogy sok gazda felhagyhat a jövőben az élelmiszer-termeléssel, és az etanol előállítására fókuszálnak majd a nagyobb nyereség miatt – ez pedig az élelmiszerárak emelkedéséhez vezethet.
Ettől függetlenül az etanol alternatív üzemanyagként számos előnnyel jár, és az etanollal ellátott töltőállomások hálózata is folyamatosan bővül.
Biodízel
Shutterstock
A biodízelt étolajból és zsírból állítják elő. Bármelyik dízelmotorral rendelkező autó működhet vele – persze nem jó ötlet az otthoni főzésből megmaradt egyveleget a tartályba önteni. Ahhoz, hogy egy autó megfelelően működjön, az olajat és a zsírt egy kémiai folyamat során biodízellé kell alakítani.
Egyébként a fentieket megcáfolva, a folyamat akár otthon is elvégezhető: sok biodízel-rajongó saját üzemanyagot kotyvaszt magának, de a folyamat nem kevés kockázattal jár: óriási kárt is okozhatunk az autónkban.
A biodízel sokkal olcsóbb és tisztább, mint a fosszilis dízel, egy elviselhető velejárója van csupán: az autónak lényegében sült krumpli illata lesz tőle. Az EU több biodízeltartalmú üzemanyagot is engedélyezett már, a benzinkutaknál a leggyakoribb a B5 és a B20.
Hidrogén
Shutterstock
A hidrogén két különböző típusú autóban használható üzemanyagaként: az üzemanyagcellás járművekben és a benzin helyett hidrogénnel működő belsőégésű motorral felszerelt járművek.
Az üzemanyagcellás járművekben a hidrogénből elektromos áramot állítanak elő, amelyet aztán az elektromos motorok meghajtására használnak. Tehát ahelyett, hogy szigorúan csak akkumulátorral működne, a hidrogénüzemű autó egy üzemanyagcellát használ a saját áramtermeléséhez. Az üzemanyagcellán belüli kémiai folyamat során a hidrogén és az oxigén egyesül, hogy elektromos áramot hozzon létre, és a folyamat egyetlen mellékterméke a vízgőz.
A hidrogénnel működő belsőégésű motorban az autó ugyanúgy belsőégésű motort használ, mint egy benzines autóban, de benzin helyett itt a hidrogén az üzemanyagforrás. A benzines autók által kibocsátott szén-dioxid helyett azonban hidrogénüzemű autók itt is csak vízgőzt bocsátanak ki.
Sok autógyártó jelenleg is teszteli a hidrogénautókat, de eddig még nem igazán terjedtek el, és a mindennapi használatukhoz még jelentős technológiai fejlődés szükséges. Beszédes, hogy Magyarországon csupán egy hidrogéntöltő állomás van.
Plug-in hibrid
Shutterstock
Az első konnektorról tölthető új generációs plug-in hibrid modellek a 2010-es évek elején jelentek meg. A plug-in hibrid autókban a hagyományos belsőségésű motor mellett helyet kap egy villanymotor, inverter, lítium-ion akkumulátor, ezek vezérlő elektronikája, így a meghajtáslánc is összetettebb lesz.
A plug-in hibrid modellek ugyan nem teljesen elektromosak, de a tudatos járműhasználat már megjelenik, mely során megvan a lehetőségünk, hogy tisztán elektromos módban közlekedjünk a városi, elővárosi használat során.
Ez tudatosságot jelenthet üzemeltetési költségben is, ugyanis egységnyi kilométer megtétele lényegesen olcsóbb, mint fosszilis üzemanyaggal. De tudatosságot jelenthet a környezet-és egészségvédelem szempontjából is, hiszen nem szennyezzük a belvárosi levegőt a tisztán elektromos üzemmódban történő közlekedéssel.
Elektromosság
Shutterstock
Az elektromos autók új dolognak tűnhetnek, de már a legelső autók között is volt, amelyik elektromos motorral működött. Azonban ezek gyorsan merültek, nem voltak képesek nagy távolságot megtenni és a lemerült akkumulátorokat órákba telt feltölteni.
A legújabb fejlesztéseknek és az akkumulátor-technológia fejlődésének köszönhetően azonban az elektromos autók ma már a mindennapi közlekedés legjobb alternatívájává váltak.
Bár az elektromos járművek elterjedtsége az utóbbi időben drámaian növekedett, az elektromos meghajtás még mindig nem legfőbb üzemanyagforrás az autósoknál, ami azt is jelenti, hogy a hagyományos értelemben alternatív üzemanyagnak számít.
A legtöbb elektromos jármű otthonról tölthető, mint bármelyik másik elektromos eszköz. A leggyorsabban töltő autók töltése körülbelül fél órát vesz igénybe, ami még mindig hosszabb idő, mint egy hagyományos benzin- vagy dízelmotor feltöltése, viszont az elektromos autók nem bocsátanak ki károsanyagokat, ráadásul alacsonyabb az üzemeltetési költségük is.
Ráadásul a kínálat növekedésével és a gyártók közötti versenynek köszönhetően egy elektromos autó megvétele nem számít feltétlen luxusnak.
A tisztán elektromos autók előnyei kézenfekvőek városi környezetben, aki pedig nem akar, vagy tud két autót tartani, illetve nem feltétlenül képes elektromos autót otthon tölteni, annak ott a plug-in technológia.
Beyond Zero – Túl a zéró emisszión