Dinoszaurusz.

Illusztráció.

75 millió év után is látszik, mit evett utoljára ez a dinoszaurusz

Még csak életének első felében járt az a ragadozó dinoszaurusz, mely 75 millió évvel ezelőtt pusztult el utolsó vacsorája közben.

A Cagliary Egyetem kutatói nemrégiben egy fiatal, a Tirannoszauruszok családjába tartozó Gorgosaurus libratus maradványait vizsgálták meg. Az egykoron szebb napokat megélt élőlény gyomortartalma azonban egy régóta fennálló tévhitet oszlatott el – írja a Science Alert.

A Gorgosaurus ugyanis minden bizonnyal korának egyik legfélelmetesebb ragadozója volt, képes volt levadászni a saját méreteihez képest jóval nagyobb növényevőket is. Ez a legújabb felfedezés azonban arra utal, hogy a fajok étrendje a növekedésük során megváltozott.

Ez az első alkalom, hogy ilyen jól megőrzött gyomortartalmat találtak egy nagy tirannoszauruszfaj csontvázában

– mondta Darla Zelenitsky, a tanulmány társszerzője.

Ez is érdekelhet: Mi lehet közös a T.Rexben és a farkasban?

A 2009-ben megtalált lény több mint 700 kilót nyomott, ez pedig egy felnőtt dinoszaurusz tömegének csupán mintegy 10%-a. Ebből arra lehet következtetni, hogy a Gorgosaurus feltehetően fiatalon, öt és hét éves kora között pusztulhatott el.

A kutatók emellett azt is megállapították, hogy az elfogyasztott élőlények minden bizonnyal Citipesek, vagyis pulykaméretű dinoszauruszok voltak.

A bordakosárban lévő követ eltávolították, hogy felfedjék, mi rejtőzik benne. És lám, a gyomrában kettő, 1 évnél fiatalabb dinoszauruszbaba teljes hátsó lába volt megtalálható

– mondta François Therrien, a tanulmány másik társszerzője.

De miért pont a hátsó lábakra fájt a foga ennek a gyerekkorban járó dínónak? A tudósok szerint a dinoszaurusz azért ezt választotta, mert ezek lehettek a leghúsosabb testrészei Citipeseknek.

A szakemberek emellett azt is kifejtették, hogy a mostani felfedezés jól mutatja, hogy ragadozó dinoszauruszoknak a fejlődésükkel párhuzamosan az étkezési szokásaik is drasztikusan megváltoztak.

Úgy tűnik, hogy a Citipeshez hasonló zsákmányra vadászó tinédzserektől a megaherbivore dinoszauruszok – ugyanakkora méretű, vagy még a saját méretüknél is nagyobb áldozatokat szedő – vadászatáig jutottak el felnőttként

– mondták a szakemberek.

A felfedezés bizonyítékot szolgáltathat arra, hogy a fiatalok inkább a kisebb élőlények elfogyasztását preferálták, míg a felnőtt tirannoszauruszok nagy koponyájuk és erős fogaik miatt sokkal nagyobb zsákmányt is el tudtak fogyasztani.