man and woman lying on grass

Az agyad még az alvás közben sem zárkózik el teljesen a környezetedtől.


A horkolás hangja, a takaró rángatása és a végtagok döcögése valamilyen szinten mind regisztrálódik, és mégis, az új kutatások szerint az ágy megosztása távolról sem zavarja meg az alvást, sőt, a közös ágyban töltött éjszakát jobbnak érezhetjük. Legalábbis akkor, ha házastársaddal vagy partnereddel alszol. Ha valaki rendszeresen együtt alszik a gyermekével, általában nagyobb álmatlanságról számol be, mint azok, akik egyedül alszanak.

Az eredmények több mint 1000 amerikai munkaképes korú felnőtt felmérésen alapuló válaszain és alvási pontszámain alapulnak, és arra utalnak, hogy az, hogy ki mellett alszunk, hatással lehet arra, hogy mennyire érezzük jól magunkat ébredés után. Az egyedül alvókhoz képest azok a résztvevők, akik a partnerükkel osztoztak az ágyon, arról számoltak be, hogy kevésbé fáradtak, gyorsabban elaludtak és tovább aludtak. Ebben a csoportban a depresszió, a szorongás és a stressz pontszámai is alacsonyabbak voltak, mint azoknál, akik egyedül aludtak.

Hogy a mentális egészség javulása az együttalvás előnyeinek vagy a romantikus kapcsolat általános minőségének köszönhető-e, nem világos. Még az is lehet, hogy egy kicsit mindkettő. Általánosságban elmondható, hogy az elkötelezett párkapcsolatban élők jobb fizikai és mentális egészséget mutatnak, mint az egyedülállók. Nehéz megfejteni, hogy ez miért van így. Egyszerűen annyi változó van, amely egy életen át hatással van a testre és az elmére. Ha ehhez hozzávesszük az alvás rejtélyes természetét, a kép még zavarosabbá válik. A legtöbb tanulmány, amely az egyedül vagy közös ágyban alvás előnyeit vizsgálta, az önbevalláson alapuló alvásminőségre támaszkodott, ahogy ez a tanulmány is.

Csak néhány tanulmány vizsgálta meg, hogy a romantikus partnerrel való együttalvás hogyan befolyásolja az alvás kulcsfontosságú neurológiai fázisait, például a gyors szemmozgásos alvást (REM). Érdekes módon a témával kapcsolatos korlátozott kutatások azt találták, hogy a párok nemcsak a mozgásukat szinkronizálják alvás közben, hanem az alvás fázisait is. Amikor a párok ugyanabban az ágyban aludtak, a REM-alvásuk 10 százalékkal nőtt, és kevésbé szakadt meg, mint amikor egyedül aludtak.

Az interperszonális szinkronizáció a proszociális viselkedéshez, a társas kötődéshez és a pozitív affektushoz kapcsolódik, amelyek mindegyike előnyös a mentális egészségre nézve. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a felmérések folyamatosan bizonyítékot találnak arra, hogy a párok jobban érzik magukat alvás közben, ha ezt együtt teszik. Egy másik, éppen idén közzétett felmérés szerint a válaszadók úgy gondolták, hogy gyorsabban elalszanak éjszaka, ha hosszú távú partnerükkel osztják meg az ágyat. Sajnos az ehhez hasonló felmérések nem tudják megmondani, hogy a partnerrel való együttalvás ténylegesen hogyan javítja az ember alvását, csak azt, hogy létezik összefüggés.

Előfordulhat, hogy valaki csupán azt hiszi, hogy jobban alszik, pedig valójában nem. Ennek megkerülése érdekében egyes kutatások olyan okosórákra támaszkodtak, amelyek alvás közbeni mozgást rögzítenek. Az egyik ilyen tanulmány szerint az éjszakai mozgás megnő, ha valaki a párja mellett alszik, és szinkronba esik a másik emberrel. De csak azért, mert éjszaka több mozgást regisztráltak, nem feltétlenül jelenti azt, hogy az alvás rosszabb volt. További kutatások nélkül nem lehet eldönteni, hogy a partnerrel való alvás jobb-e az embernek, vagy csak egyszerűen más, mint az egyedül alvás.

(Forrás: ScienceAlert)


A figyelmetekbe ajánljuk