Forradalmi áttörés: saját agysejtjeink gyógyíthatnak meg minket

Egy kísérletben emberi agyszöveteket ültettek át patkányok agyába, és az eredmények új utat nyithatnak a pusztító agysérülések kezeléséhez.

Az úttörő tanulmány kimutatta, hogy az „emberi agyorganoidok" −szezámmag méretű neuronlabdák − képesek beilleszkedni a patkányok agyába, ahol összekapcsolódtak a vérellátásukkal és kommunikáltak a patkányok neuronjaival. A kutatócsoport azt sugallja, hogy az orvosok képesek lehetnek arra, hogy a páciensek saját sejtjeiből agyszöveteket növesszenek a laboratóriumban, és azokat a stroke vagy trauma okozta agysérülések helyreállítására használják.

Ez is érdekelhet: Tudósok forradalmi áttörést érhettek el az agykutatás terén

A tudósok kimutatták, hogy megfelelő körülmények között tenyésztve a neuronok apró, agyszerű struktúrákat kezdenek kialakítani, lehetővé téve a tudósok számára, hogy olyan fejlődési állapotokat vizsgáljanak, mint az autizmus. Ez a kutatás az első bizonyíték arra, hogy a laboratóriumban növesztett agyszövetet sikeresen be lehet ültetni egy sérülés helyére a felnőtt agy helyreállítása érdekében, ami azt sugallja, hogy a jövőben klinikai alkalmazásokra is sor kerülhet.

Isaac Chen, a Pennsylvaniai Egyetem orvosa és idegsebészeti adjunktusa és munkatársai emberi agyi organoidokat növesztettek egy tálban, amíg azok körülbelül 1,5 mm átmérőjűek nem lettek. A szövetgolyókat ezután olyan felnőtt patkányok agyába ültették át, amelyek látókéreg-sérülést szenvedtek.

A Cell Stem Cell című szaklapban megjelent tanulmány szerint a beültetett organoidok három hónapon belül integrálódtak a gazdatest agyába, bekapcsolódtak a vérellátásba, a kezdeti térfogat többszörösére nőttek, és olyan nyúlványokat bocsátottak ki, amelyek összekapcsolódtak a patkányok neuronjaival.

Ha tovább olvasnál: Forradalmi áttörést értek el az agykutatásban

feh\u00e9r patk\u00e1ny

Nem számítottunk arra, hogy ilyen korán ilyen mértékű funkcionális integrációt fogunk látni. Ez arra utal, hogy az idegszövet-transzplantáció a felnőtt emlősök agyában valóban járható út az idegrendszeri helyreállításban

− mondja Chen.

A tudósok nem értékelték, hogy az implantátumok javították-e a patkányok működési képességét, de a tesztek azt mutatták, hogy az emberi neuronok elektromos jeleket adtak le, amikor a patkányokat villogó fényeknek tették ki. Chen szerint ez alátámasztotta azt az elképzelést, hogy az organoidok „üres feldolgozóegységként" működhetnek, amelyeket az agy fel tud venni és felhasználhat a sérülések utáni újjáépítéshez.

Elméletileg a személyre szabott agyi organoidokat a laboratóriumban létre lehetne hozni a páciens saját sejtjeiből, bár Chen szerint a klinikai alkalmazásra még legalább 5-10 évet kell várni.

Forrás: Guardian