A világ két legnagyobb repülőgépgyártójának főnökei felszólították az amerikai kormányt, hogy halassza el az új 5G telefonszolgáltatások bevezetését. A Boeing és az Airbus felsővezetői levélben figyelmeztettek arra, hogy az 5G-s technológia „negatív hatással lehet a légi közlekedésre".
Korábban aggodalmak merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az 5G vezeték nélküli szolgáltatás zavarhatja a repülőgépek elektronikáját. Az amerikai távközlési óriáscégek, az AT&T és a Verizon január 5-én kezdik meg az 5G-szolgáltatások kiépítését –
Az 5G interferencia hátrányosan befolyásolhatja a repülőgépek biztonságos üzemeltetési képességét
– fogalmaztak a Boeing és az Airbus Americas főnökei, Dave Calhoun és Jeffrey Knittel az amerikai közlekedési miniszternek, Pete Buttigiegnek címzett közös levélben.
A levél idézte az Airlines for America kereskedelmi csoport kutatását, amely szerint ha a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 5G-szabályai 2019-ben már hatályban lettek volna, akkor mintegy 345 000 utas- és 5400 teherszállító járatnak késéssel, eltereléssel vagy törléssel kellett volna számolnia.
A légiközlekedési ágazat és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) aggodalmakat fogalmazott meg az 5G esetleges interferenciája miatt az olyan érzékeny repülőgép-berendezésekkel, mint a rádiós magasságmérők.
Az Airbus és a Boeing az Egyesült Államokban más légiközlekedési iparági érdekeltekkel együtt dolgozik azon, hogy megértsék a rádiós magasságmérőkkel kapcsolatos lehetséges 5G interferenciát. A potenciális kockázatok mérséklésére irányuló repülésbiztonsági javaslatot nyújtottunk be megfontolásra az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának
– áll az Airbus közleményében.
Ebben a hónapban az FAA légialkalmassági utasításokat adott ki, amelyekben figyelmeztetett, hogy az 5G interferencia járatritkításokhoz vezethet, és közölte, hogy a január 5-i bevezetési dátum előtt további információkkal fog szolgálni.
Novemberben az AT&T és a Verizon egy hónappal, január 5-ig elhalasztotta a C-sávú vezeték nélküli szolgáltatás kereskedelmi bevezetését, és elővigyázatossági intézkedéseket fogadott el az interferencia korlátozására.
A légiközlekedési iparági csoportok szerint az intézkedések nem elég hatásosak, a Boeing és az Airbus pedig azt mondta, hogy ellenjavaslatot tettek, amely korlátozná az 5G-jeleket a repülőterek és más kritikus területek környékén.
Múlt héten a United Airlines vezérigazgatója, Scott Kirby azt mondta, hogy az FAA 5G-irányelvei megtiltanák a rádiós magasságmérők használatát Amerika mintegy 40 legnagyobb repülőterén.
Az amerikai vezeték nélküli iparági csoport, a CTIA szerint azonban az 5G biztonságos, a légiközlekedési iparágat pedig félelemkeltéssel és a tények elferdítésével vádolta.
A késedelem valódi károkat okozna. A bevezetés egy évvel való elhalasztása 50 milliárd dollárt vonna el a gazdasági növekedésből, éppen akkor, amikor nemzetünk talpra áll és újjáépül a világjárvány után
– mondta a CTIA vezérigazgatója, Meredith Attwell Baker egy múlt havi blogbejegyzésben.
Forrás: BBC