​Péterfy Bori egy bárpultnál körülötte poharak, kezében cigaretta
Hamu és Gyémánt / Lábady István

Péterfy Bori: „Igyekszem nem elképzelni a világvégét”

A túlfogyasztás, az utolsó napok és egy jól ismert Nagy László-verssor is helyet kapott a Péterfy Bori & Love Band 2020-as lemezén. A Hamu és Gyémánt magazin őszi lapszámába készülő interjú mellett az énekest a legújabb albumról, a hozzá készült szövegvideóról és a jövőről kérdeztük.


A tavaly nyáron megjelent lemezetek, a részben a tavaszi karantén alatt készült Szikra kapcsán elmondtad, hogy inspirált a kizökkent világ, és minden energiád egy helyre tudtad összpontosítani. Milyen dalszövegek születtek ennek eredményeként?

Az egész lemez szívszorító, de szerencsére sok visszajelzést kapunk arról, hogy nagyon szeretik az emberek. A legfontosabb szöveg számomra az albumról a Nem ma, ahol meg tudtam fogalmazni azt az állandó kattogást, ami mindig ott van a fejemben, mint egy kisördög, hogy egy-egy (jó vagy rossz) pillanat, esemény hányszor ismétlődik még meg.

Nagyon fura szám, de szintén fontos nekem a Nap felé. Általában úgy írom a szövegeket, hogy hallgatom Ambrus (Tövisházi Ambrus, a Péterfy Bori & Love Band zeneszerzője, producere – szerk.) zenéjét. A pandémia kezdetén történt, hogy a sógorom bement egy szupermarketbe vásárolni. Én a parkolóban vártam őt, és közben rengeteg autó ment el mellettem, maszkos emberek tolták a bevásárlókocsikat, hozták a halomnyi chips-, Cola- és WC-papír-hegyeket. Azokban a percekben nagyon ijesztőnek láttam a világot, a fogyasztást, egymás eltiprását, és ekkor fogalmazódott meg bennem ennek a számnak a szövege: nagyon örültem, hogy ezek az érzések ki tudtak belőlem jönni.

A Ki tartja az égboltot föléd? szám verzéjét Szabó Benedek írta, én pedig a refrénjét. Régóta bennem volt, hogy a híres „ki viszi át fogában tartva / a Szerelmet a túlsó partra" Nagy László-verssort szerettem volna beleírni egy szövegbe, és ez most megvalósult.

Péterfy Bori: Szikra lemezborító

A kontroll elvesztése és újra megtalálása, magány, lázadás, túlélés – miért ezek lettek az új albumotok központi témái?

Hasonló témákat dolgozunk fel a számainkban az évek során. Akár az első lemezünk és a Szikra közt is lehet párhuzamokat találni, de persze vannak különbségek is. A Bori X-en például nagyon sok love song volt, ezen a lemezen pedig egyetlen szerelmes szám van, a Lula Luna. Most sokkal inkább az elveszettség, a düh, az őrület erősödtek fel, nem a férfi-nő harcok vannak a fókuszban.

Miért döntöttetek úgy, hogy a Szikra lemezből szövegvideót is készítetek? Hogy erősíti egymást film, szöveg és zene a klipben?

Minden új lemezünk megjelenésekor kitalálunk valami pluszt. Próbáljuk megtalálni magunk körül azokat a kreatív embereket, akikkel nagyon erős vizuálokat tudunk készíteni. A Fehér éjszakák minden számához tartozik egy rövid klip, amit fiatal képzőművészek készítettek. A tizedik évfordulóra készült albumunk, a Bori Xegy ingyenesen letölthető játék formájában is megjelent, ami nagyon nagy sikert aratott.

A Szikrához mindenképp szerettünk volna készíteni egy szövegvideót. Mi a családommal tavaly majdnem fél évet egy erdei házban laktunk. A férjem operatőr-fotós-rendező, régebben ő csinálta a klipjeinket, és egyszer beflasheltük, hogy mi lenne, ha egy kép, egy lassú történés vonulna végig a teljes videó alatt. Így találtuk ki, hogy legyen ez egy lassított futás. Nem lehet tudni, hova futok, mi elől menekülök – egyfajta elveszettség sugárzik a videóból.

A világvége előtti utolsó napok fülledt feszültségéről szól az új album Meteor című száma. Így képzeled el a világvégét?

Ez pont egy feldolgozásszám, úgyhogy itt nem mi írtuk a szöveget. Egyébként pedig igyekszem nem elképzelni a világvégét. Azt persze nehéz feldolgozni, hogy sokszor a sötétség és a gonoszság győz – nem úgy, mint a filmekben.

Mit hoz szerinted 2021 a zene és a színház terén?

A koronavírus tavaly ijesztővé tette a zene, a színház és minden más előadóművészeti ág jövőjét. Amikor nemrég elém került egy zenekar koncertklipje, ahol 70 000 ember előtt zenéltek egy stadionban, kicsit olyan volt, mintha egy sci-fit néznék. Furcsa belegondolni, hogy ilyen is volt. De bízom benne, hogy lesznek még ilyen élményeink. És hogy a minőség terén merre haladunk? Természetes, hogy a nagy tömegeket mindig is a műdolgok fogják mozgatni, de én soha nem a nagy tömegeknek dolgoztam sem zenészként, sem színészként, úgyhogy annyira nem is foglalkoztat, hogy a piac mit diktál.


Hosszabb interjúnkat az énekes-színművésszel megtalálod a Hamu és Gyémánt magazin őszi lapszámában, ahol többek közt arról beszélgettünk, mi változott az első és a legutóbb megjelent lemezük közt; mi a különbség aközött, ahogy az emberek a színpadon látják, és amilyen a hétköznapokban; valamint hogy mit tehetünk annak érdekében, hogy később ne egy disztópiában éljünk.

A magazin megrendelhető és előfizethető közvetlenül a kiadótól és digitális változatban is beszerezhető.

A figyelmetekbe ajánljuk