Mark Rothko festményét rongálta meg egy gyerek egy rotterdami intézményben. A Boijmans Van Beuningen Múzeum szóvivője szerint a kár egy „felügyelet nélküli pillanatban” keletkezett, illetve azt is hozzátette, hogy fontolgatják a további lépéseket Rothko Szürke, narancs, bordó, 8. szám című festményének kezelése kapcsán.
A múzeum képviselője elmondta, hogy a kár „felületi”, ami azt jelenti, hogy kis karcolások láthatók a festmény alsó részén, a lakkozatlan festékrétegen.
Az absztrakt műkincs értéke akár 50 millió euró környékén mozog.
Az intézmény vezetői holland és külföldi restaurátorokkal is konzultáltak, jelenleg a festmény kezelésének következő lépéseit vizsgálják; az igazgatóság reméli, hogy a mű a jövőben újra kiállítható lesz.
Ezt is olvasd el! Vincent van Gogh utolsó festményének helyszíne továbbra is magánterület marad
Sophie McAloone konzerválási szakértő szerint a Rothko Szürke, narancs, bordó, 8. szám című festményéhez hasonló modern, lakkozatlan festmények különösen sérülékenyek.
(...) a hagyományos bevonatréteg hiánya és az intenzív, sík színmezők kombinációjá miatt a legkisebb sérülések is azonnal észrevehetők. Ebben az esetben a felső festékrétegek karcolása jelentősen befolyásolhatja a mű megtekintésének élményét.
Jonny Helm marketing menedzser szerint Rothko festményének restaurálása nehéz feladat, mert a művész igen összetett módszerrel dolgozott – a festmény továbbá lakkozatlan, ami további kihívást jelent a restaurátorok számára.
A műalkotáson dolgozó restaurátorok most valószínűleg a sérülések mértékének dokumentálásával és Rothko festményeinek sikeres kezeléseinek kutatásával foglalkoznak – nem ez volt ugyanis az első eset, hogy az absztrakt expresszionizmus egyik legkiemelkedőbb művészétől valami megrongálódott volna.
A Black on Maroon (Fekete bordón) című vegyes technikával készült Rothko-alkotást szándékosan rongálták meg 2012-ben. Ebben az esetben az elkövető két év börtönbüntetést kapott, a festmény helyreállítása pedig 18 hónapig tartott.
Figyelmedbe ajánljuk! A rengeteg turista miatt átalakítják a Louvre-t, a Mona Lisa saját termet kap
A képzőművészeti biztosítások általában minden, a műtárgyak fizikai elvesztésével és megrongálódásával kapcsolatos kockázatot fedeznek: ez magában foglalja „a gyermekek vagy látogatók által okozott véletlen károkat is, bizonyos kivételekkel”. A hivatalos eljárás részeként egy műalkotás megrongálódása esetén a galéria biztosítója egy képzőművészeti kárszakértőt küld a múzeumba, aki megvizsgálja a károsodást, átnézi a biztonsági kamerák felvételeit és felméri a restaurálási lehetőségeket.
A múzeum egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy ki lesz felelős a 1960-ban készült festmény károsodásáért, derül ki a BBC írásából.