Nem ciki már a Trabant, épp ellenkezőleg: jókora összeget is elkérhetnek egy-egy darabjáért. A nosztalgia más területeken is megmutatkozik.
A kelet-német gyártmányú Trabant igazán hétköznapi autónak számított a szocialista táborban. Az első darab még 1957-ben gurult le a zwickaui gyár futószalagjáról, a Trabant pedig a keleti blokk egyik legnépszerűbb autómárkája volt a Szovjetunió bukásáig.
A márka legkeresettebb típusa a 601-es volt, melyet hatvan évvel ezelőtt kezdtek sorozatgyártani: közel hárommilliót adott el belőle a cég.
Ugyan az NDK-beli vállalat 1991-ben hivatalosan is befejezte a működését, némi szerencsével azonban a mai napig lehet találkozni egy-egy Trabanttal, különösen a kelet-európai országok útjain.
Ez is érdekelhet: Ekkorra egyenlítődhetnek ki a hagyományos és az elektromos autók árai
Most azonban úgy tűnik, Németországban is kezd újra divatba jönni a típus – derül ki a Drive cikkéből.
A Szövetségi Közlekedési Hatóság adatai szerint a tavalyi évben 40 ezer Trabant rótta Németország útjait.
Gerd Heinemann, a BBE Automotive ügyvezetője a a Tagesspiegel című napilapnak elmondta, hogy az egykor sokat gúnyolt autó darabjárt akár 7300 eurót (közel 3 millió forintot) is elkérhetnek a piacon. Sőt, különlegesen jó állapotban lévő Trabantokért akár ennek a sokszorosát is kifizeti egy-egy gyűjtő.
Az egyedi darabok különösen népszerűek.
A jelenség nem egyedi. A Haszon cikke szerint Magyarországon is van kereslet a Kádár-korszak jellegzetes tárgyai, márkái iránt. A Trabant mellett fogalomnak számít a Bambi, a Traubi, a Trapper-farmer vagy a Tisza-cipő. Egy felmérésben minden ötödik megkérdezett úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt hónapban is vásárolt terméket valamilyen retró brandtől.
Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Így lopott el Svédországtól 1000 Volvót Észak-Korea
Sőt, hisszük vagy sem, a Kádár-korszak stílusvilága még az olasz „dolce vitánál” vagy a francia és amerikai retroirányzatoknál is népszerűbb a magyarok körében.
A nosztalgia természetes emberi tulajdonság, korántsem csak a magyarokra jellemző. Gyakran előfordul, hogy emlékeinkben a leghétköznapibb dolgok is megszépülnek. Így van ez a Trabant kapcsán is, amely sokáig a keleti tömb elmaradottságának szimbóluma volt – ma pedig gyermekkorunkra emlékeztet bennünket.