chatgpt
Shutterstock

6 munkakör, amitől megfoszthatja az emberiséget a ChatGPT

Az elmúlt években rohamtempóban fejlődött a mesterséges intelligencia (MI), tavaly pedig megjelent az OpenAI legújabb fejlesztése, a ChatGPT is, amiről már többször is bebizonyosodott, hogy képes több, ember által végzett feladatot is elvégezni. Az eredményeket látva azóta az egyik legnagyobb aggodalom a munkahelyek felé irányult: melyik munkaköröket veszélyezteti leginkább a mesterséges intelligencia?

A Business Insider szakértőket kérdezett meg a témában, hogy összeállítsa azoknak a munkaköröknek listáját, amelyeknél a legmagasabb a kockázata annak, hogy a jövőben egy részét már a mesterséges intelligencia helyettesíti.

Informatikai állások 

A kódolás és a programozás ugyan keresett szakma,, de lehetséges, hogy a ChatGPT és a hasonló, MI által vezérelt eszközök a közeljövőben segíthetik, majd akár teljesen le is válthatják az informatikai munkakörök egy részét.

Az olyan technológiai munkakörökben dolgozók, mint a szoftverfejlesztők, webfejlesztők, számítógépes programozók, kódolók és adatelemzők már most is sokszor támaszkodnak a mesterséges intelligenciára, mivel viszonylag pontosan dolgozik a számokkal, sőt: a ChatGPT – és társai – már most gyorsabban készíti el az egyszerűbb kódokat és programozási feladatokat.

Emiatt a jövőben a munkát kevesebb alkalmazottal lehet majd elvégezni

– mondta az Insidernek Mark Muro, a Brookings Institute elemzőcég vezető munkatársa, aki az MI amerikai munkaerőre gyakorolt hatását kutatta.

Hogy ez mennyire nem a távoli jövő, jól jelzi, hogy a ChatGPT-t is gyártó OpenAI már most fontolgatja, hogy a szoftvermérnököket mesterséges intelligenciával helyettesítik.

Oded Netzer, a Columbia Business School professzora mégis úgy véli, hogy az MI inkább segíteni fogja a programozókat, mintsem helyettesíteni őket: szerinte elsősorban a munkahelyek bővítését fogja eredményezni az MI térnyerése, nem pedig az emberi dolgozók helyettesítését.

Ez is érdekelhet: Egy kutatás szerint empatikusabb és felkészültebb a ChatGPT az orvosoknál

Tartalomgyártás 

A ChatGPT és a mesterséges intelligencia más verziói a különböző médiamunkákra is hatással lehetnek, beleértve a reklámszakmát, a műszaki leírásokat, az újságírást és minden tartalomgyártási munkakört. Az MI olvasókészsége rohamosan fejlődik, képes olvasni, írni és megérteni a szövegalapú adatokat.

Paul Krugman közgazdász a New York Times egyik véleménycikkében azt írta, hogy a ChatGPT szerinte képes lehet olyan feladatok elvégzésére is, mint egy tudósítás megírása, amit hamarosan – szerinte – hatákonyabban fog elvégezni, mint egy emberi munkaerő.

A médiaipar egyébként már most elkezdett kísérletezni a mesterséges intelligencia által generált tartalmakkal. A technológiai tartalmakkal foglalkozó CNET a ChatGPT-hez hasonló MI-eszközt használt több tucat cikk megírásához – bár a lapnak számos korrekciót kellett elvégeznie – , a BuzzFeed pedig a ChatGPT gyártójának technológiáját használta új tartalomformák, például kvízek és útikönyvek létrehozásához.

Több szakértő szerint azonban a tartalomkészítők által végzett munka nagy része nem automatizálható, hiszen az emberi szubjektivitás is beletartozik ezekbe a munkakörökbe.

chatgpt

Shutterstock

Jogi állások 

Az Egyesült Államokban a mesterséges intelligencia leginkább a jogi dolgozókat érintheti az Egyesült Államokban – derült ki a Goldman Sachs nemrégiben közzétett jelentéséből.

Mindez azért lehetséges, mert a jogi szolgáltatások területén sok betöltetlen pozició van szerte az országban, ráadásul már régóta jelen van a mesterséges intelligencia a munakörben – mondta az Insidernek Manav Raj, a Goldman tanulmányának egyik szerzője.

A tartalomgyártáshoz kapcsolódó munkakörökhöz hasonlóan a jogi iparágban is az olyan állások, mint a jogi asszisztensek és a jogi képviselők feladata, hogy nagy mennyiségű információt böngésszenek át, rendszerezzék az olvasottakat, majd egy összefoglaló vagy vélemény formájában befogadható szöveggé formálják azokat – ezeket pedig az MI jóval gyorsabban képes átfutni, majd megformázni.

Azonban itt sem várható teljesen automatizálódás, hiszen bizonyos fokú emberi ítélőképességre mindig szükség lesz a jogi szektorbban, hiszen az ügyfelek is emberek. Szakértők szerint az MI szerepe itt is a termelékenységnövelés lesz, ami miatt néhány jogi feladattal megbízzák majd, amit valóban jobban és gyorsabban végez majd el.

Olvasd el ezt is! A techóriások vezetői rettegnek a mesterséges intelligenciák fejlődésétől

Piackutatók 

Az MI adatelemzési képességei már most figyelemreméltóak, és a várható eredmények előrejelzésében is egyre pontosabb, ami miatt a piackutatási elemzőket érzékenyen érinthető az MI által generált jövőbeli változás

– állítja Mark Muro

A piackutatük feladata az adatgyűjtés, az adatokon belüli trendek azonosítása, majd a talált adatok felhasználása egy hatékony marketingkampány megtervezéséhez.

Ezek azok a dolgok, amelyekkel már most látjuk, hogy a mesterséges intelligencia képes lenne megbirkózni

– mondta Muro.

Pénzügyi szakemberek 

Az MI a piackutatókhoz hasonlóan a pénzügyi szektorban is képes nagy mennyiségű adatot feldolgozni és elemzői munkát végezni – ilyenek például a gazdasági előrejelzések vagy a részvények árfolyamának elemzései. Az algoritmusok segítségével a pénzügyi intézmények hatékonyabban és pontosabban tudják elvégezni a feladatukat, emellett az MI képes lehet olyan összefüggéseket és mintákat felfedezni, amelyek felett az emberi munkaerő könnyen szemet hunyhat – mindez lehetőséget teremt a hatékonyabb döntések meghozatalára, ami hozzájárulhat a pénzügyi teljesítmény javításához.

Ettől függetlenül a pénzügyi szakemberek nem fognak teljesen feleslegessé válnak, hiszen az emberi tényező továbbra is elengedhetetlen a pénzügyi döntések meghozatalában. Az MI által generált eredményeket és előrejelzéseket értelmezni kell, és a pénzügyi szakembereknek kell döntéseket hozni adataik és szakmai tapasztalatuk alapján – Muro szerint azonban a pénzügyi szakemberek munkakörének nagy része már automatizálható.

Ügyfélszolgálati munkakörök 

Valószínűleg a legtöbben már találkoztak valamilyen robothanggal vagy sablonszöveggel valamelyik vállalat ügyfélszolgálatán. A ChatGPT és a kapcsolódó technológiák viszont berobbanthatják a tendenciát:

a Gartner technológiai kutatócég 2022-es tanulmánya azt jósolta, hogy 2027-re a cégek nagyjából 25%-a számára a chatbotok lesznek a fő ügyfélszolgálati csatornák .


A figyelmetekbe ajánljuk