Egy nemrég készült tanulmány a magyarországi borravalóadási szokásokat vizsgálta. A kutatók felmérték, hogy hány százaléknyi jattot szoktunk hozzáadni a számla végösszegéhez, de az is kiderült, hogyan befolyásolta szokásainkat a koronavírus-világjárvány.
A borravalóadás kultúrája hosszú évszázadokra nyúlik vissza. Egyes feltételezések szerint a Tudor-kori Angliából ered a szokás, ahol a jó munkát végző szolgálókat jutalmazták egy kis extra pénzzel. A gyakorlat hamar elterjedt az egész országban, idővel a kávéházakban és a fogadókban is jattoltak a vendégek.
Tetszik vagy sem, manapság a világ legtöbb országában a borravalóadás az etikett része, legyen szó éttermekről, szállodákról vagy éppen fodrászatokról.
A borravaló mértéke azonban nagyon eltér a különböző kultúrákban.
Ez is érdekelhet: Meglepő? Ebben az európai országban adják a legtöbb borravalót
Illusztráció
Fotó: Unsplash
Egy, a Budapesti Gazdasági Egyetemen végzett kutatás nemrég a magyarországi borravalóadási szokásokat igyekezett feltérképezni – derül ki a Vince cikkéből.
A válaszadók nagy többsége szokott borravalót adni, jelentős részük akkor is, ha szervizdíjat is felszámol az adott vendéglátó egység.
Minden hatodik férfi és nő általában a számla végösszegének 6-10%-át fizetik ki borravalóként.
Elég nagy a szórás, ha a jövedelmi viszonyokat is figyelembe vesszük: az előzetes várakozások ellenére nem a legnagyobb keresetűek adják a legtöbb, illetve a legalacsonyabb jövedelműek a legkevesebb borravalót.
A tanulmány szerzői arra is kíváncsiak voltak, hogy milyen megfontolásból adnak borravalót a magyarok.
A többség a társadalmi elvárásoknak engedelmeskedik, ugyanis a legjelentősebb motivációs tényezőnek a helyi szokások számítanak: azokban az országokban, ahol a borravalóadás a kultúra része, a magyarok is előszeretettel jattolnak.
A válaszadók egy jelentős része pedig akkor jattol, ha társasággal érkezik egy étterembe. A jó kiszolgálás vagy a finom ételek ellenben kevesebbet nyomnak a latban.
Illusztráció
Fotó: Unsplash
A borravalóadás témája nem csak a magyarokat foglalkoztatja. Nemrég a VinePair írt arról, hogy az amerikaiak háromnegyede szerint kezdenek átláthatatlanná válni a jattolási szokások. Ehhez az érintőképernyős fizetés elterjedése is hozzájárult – a vendéglátósok általában a végösszeg 18-30%-át kitevő borravaló megfizetésére ösztönzik a vendégeket, akik közül sokan nem is tudják, hogy egyénileg is beállíthatjuk, mennyit szeretnénk fizetni.
Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Az egyik legnépszerűbb francia város éttermei bekeményítettek a szűkmarkú turistákkal szemben
A módszer segített abban, hogy a vendéglátóipar helyreálljon a koronavírus okozta sokkból, de mára sok amerikai érzi úgy, hogy megálljt kell parancsolni ennek a gyakorlatnak.
A borravaló mértéke egyébként az Egyesült Államokban is hasonló: az amerikaiak 60%-a legfeljebb 15%-os jattot hajlandó fizetni.