Bár még gyerekcipőben jár, Magyarországon is egyre nagyobb teret nyer az elektromobilitás. A hazánkban értékesített hibrid és elektromos autók számra évről-évre nő, a használtautó-piac kínálatában is egyret több az ilyen kocsi. Cikksorozatunk második részében megvizsgáljuk, megéri-e használt hibrid autót vásárolni?

Egyre több a hibrid az utakon

A használtautó-vásárlást sok esetben nemcsak a pénztárcánk, hanem az idegeink is megsínylik. Attól függetlenül, hogy mennyire jó alkut kötünk az eladóval, mindig ott motoszkál bennünk a „Mi van, ha?" kérdés. Mi van, ha rossz alkut kötöttem? Mi van, ha valami elkerülte a figyelmemet, és hamarosan meghibásodik az autóm, hogy aztán többet költsek a javítására, mint amennyibe került? Arról nem is beszélve, hogy óriási a kínálat a használtautók piacán, amelyre a hibrid és az elektromos autók még egy lapáttal rátesznek.

A növekedés ütemére nem lehet panasz: Magyarországon 2020-ban, éves összevetésben a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autók értékesítése csaknem 66 százalékos növekedést produkált.

Idén pedig a Magyarországon futó zöld rendszámos autók állománya átlépte a 30 ezres lélektani határt. A tisztán elektromos autók száma április végén 14 411 darabra volt tehető, a maradékot a hibrid autók típusai tették ki.

Ezen felül a Hasznaltauto.hu arról számolt be az MTI-nek, hogy az idei első négy hónapban csaknem kétszer annyi keresést indítottak elektromos autókra, mint tavaly egész évben.

Egy szó, mint száz, hazánkban egyre több forgalomban lévő és eladásra kínált, új és használt hibrid autó található. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy miért éri meg használt hibrid autót vásárolni.

Üzemanyag takarékosság

Ha a hibrid autókról beszélünk, ne feledjük, hogy egy csakneml negyed évszázados technológiáról van szó. Az első, sorozatgyártásba került hibrid gépjármű 1997-ben jelent meg a piacon (Toyota Prius Hybrid). Érthető, hogy sokan még mindig ódzkodnak a hibridektől, nekik üzenjük: 25 év alatt rengeteget fejlődött a technológia. Napjainkban már több típust is megkülönböztetünk. Vannak konnektorról tölthetők, teljes és enyhe hibridek. Ezekről korábban mi is írtunk. A legfontosabb különbség az, hogy a konnektorosok akkumulátorait külső áramforrásról is lehet táplálni, míg a többi típus a mozgási energiát használja a cellák feltöltésére.

És el is érkeztünk az egyik, ha nem a legfontosabb érvhez, ami a hibridek mellett szól: az üzemanyag takarékosság.

A hibridek mai tudásunkhoz mérten tökéletesen összehangolták a robbanómotorok és az elektromos meghajtás előnyeit, így az autó minden forgalmi helyzethez igazodni tud. Például a hagyományos meghajtású motor álló helyzetben kikapcsol, már ezzel is rengeteg üzemanyag spórolható. Ráadásul a regeneratív fékrendszernek hála a mozgási energia nem vész kárba (hőenergiaként), hanem elektromos energiaként az akkumulátorban újrahasznosul.

Marc Heckner/Unsplash

Hosszan tartó aksi

Az emberekben általában két aggály fogalmazódik meg az akkumulátorokkal kapcsolatban:

  • túl hamar lemerülnek
  • túl hamar tönkremennek

Jó hírünk van, egyik sem igaz. Egyrészt ezeket az autókat úgy tervezték, hogy tökéletesen kihasználják a robbanómotoros és az elektromos meghajtást. Ez azt jelenti, hogy a két technológia kíméli, kiegészíti egymást, így az akkumulátor túlterhelése többnyire lehetetlen. A két meghajtás általában 80-20 százalékos megoszlásban dolgozik. Kivételt képez ez alól a plug-in hibrid, amely tisztán elektromos meghajtásban is képes akár 100 kilométert is megtenni. Azoknak a hibrideknek az akkumulátorai, amelyek nem tölthetők külső forrásból, ideális esetben nem tudnak lemerülni, hiszen a fékezéssel visszanyert energia mindig feltölti a cellákat. Emellett az aksik élettartamától sem kell félni, folyamatos használat és huzamosabb pihentetés mellett is évekig kiszolgálják a gazdájukat.

Egyes gyártók (pl. Toyota) 10 év garanciát is vállalnak a hibrid akksikra. Természetesen egyszer elromolhat, az alkatrész pótlására viszont a gyártó több lehetőséget is kínál. Egy új akkumulátor modelltől függően 1-2 millió forint körül mozog.

Olcsó szervíz

Újabb tévhit, hogy a hibridek fenntartása meglehetősen költséges. Ha logikusan végig gondoljuk, számos olyan komponens alapból kiesik a képből, amely a gépjármű drága szervizelését indokolná. A hibridekben jellemzően nincs például turbótöltő, vagy önindító, és ami nincs, az nem is tud meghibásodni.

Egy másik fontos tényező, hogy az elektromotornak köszönhetően a robbanómotor terheltsége is alacsonyabb, így utóbbi megbízhatóbb, tartósabb, mint egy hagyományos dízeles vagy benzines autó esetében. Az elektromos meghajtásnak köszönhetően átlagosan nagyjából 30 százalékkal nő a belső égésű motor élettartama.

Ráadásul a fékbetétek sem kopnak annyira a regeneratív fékrendszernek köszönhetően. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ha 25 kilométert képesek tisztán elektromos üzemmódban megtenni, úgy jogosultak zöld rendszámra, amelynek használatával mentesülnek a regisztrációs adó, átírási illeték, gépjármű- és cégautóadó fizetése alól, de számos településen a parkolási díjat sem kell megfizetniük.


A figyelmetekbe ajánljuk