Európa-szerte emelkedett a pénzügyi tudatosság, melynek egyik oka a koronavírus-világjárvány okozta válság. Korosztályokra leosztva a fiatalok között a legérzékelhetőbb a szemléletváltás, akik a hagyományos média helyett a közösségi platformokról tájékozódnak a pénzügyekről.
Az Intrum követeléskezelő társaság éves európai fogyasztói felmérése (ECPR) szerint az elmúlt egy évben a kontinensen egyre többen döntöttek úgy, hogy bővítik pénzüggyel kapcsolatos ismereteiket:
a megkérdezettek 40%-a nem elégedett a gazdasággal kapcsolatos tudásával – ez az oka annak, hogy az utóbbi időben mélyíteni próbálják saját tudásukat.
A követeléskezelő jelentéséből kiderül, hogy Portugália, Görögország és Olaszország állampolgáraira jellemző leginkább, hogy próbálnak tudatosabban figyelni saját pénzügyeikre. Hazánk a középmezőnyben található – derül ki a Haszon magazin beszámolójából.
A kutatás arra is rámutatott, hogy a válság a nyugdíjasok mellett leginkább a fiatalabb generációt sújtja. Ezzel összefüggésben, Magyarországon a 18-21 év közöttiek – 65 százalékuk – a legnyitottabbak arra, hogy mélyebb ismereteket szerezzenek a gazdaság működésével kapcsolatban.
Ez az arány
- a 23-17 évesek között 57 százalék;
- 38-44 évesek között pedig 62 százalék.
A pénzügyi tudatosság abban is megmutatkozik, hogy 2020-hoz képest gyakorlatilag minden korosztály nagyobb figyelmet fordít a pénzügyi fogalmak és megoldások megismerésére. A legnépszerűbb információforrás az internet, a válaszadó 65 év felettiek 32 százaléka is már innen tájékozódik.
A hölgyek viszont bizonytalanabbak, mint a férfiak: Magyarországon 2019-ben a férfiak és a nők még azonos arányban mondták azt, hogy kifejezetten elégedetlenek az ismereteikkel (14-14 százalék), most a nők jóval nagyobb része bizonytalan (férfiak 28, nők 36 százalék). Ugyanakkor a nők nagyobb arányban bővítették ismereteiket a válság kezdete óta, és nyitottabbak az új ismeretek tanulására.