Szinte alig akad olyan ember, aki ne ismerné a világhírű zeneszerző, Ludwig van Beethoven 5. szimfóniájának kezdőmotívumát a jellegzetes ti-ti-ti-tá-t, hiszen rengeteg feldolgozás született a darabból az évek során. De valószínűleg a Für Elise című zongoraműve is sokaknak ismerősen csenghet, ugyanis a 90-es évek közepétől csaknem minden emeletes ház kaputelefonja a jól ismert dallamot játszotta.


Beethoven ezzel a popkultúra meghatározó részévé vált. Olyan emberek is ismerik alkotásait, akik komolyan nem érdeklődtek a klasszikus zene iránt. Most azonban kiderült, miért is írta ilyen tempóba szimfóniáit.

Úgy tűnik a spanyol kutatók megfejtették a zeneszerző szimfóniáinak eljátszhatatlanul gyors tempómegjelöléseinek titkát. Beethoven feltehetőleg rosszul olvashatta le a metronómot (tempójelző mérőeszköz) – írja a Phys.org.

A Johann Nepomuk Mälzel által 1816-ban szabadalmaztatott metronóm, elsőként tette lehetővé a pontos tempómegjelölést, Beethoven pedig egyike volt azoknak a zeneszerzőknek, akik először alkalmazták az eszközt. A szakértők a vizsgálat során Beethoven szimfóniáinak 36 különböző karmester vezényletével készült felvételeit elemezték. A felvételeken pedig hallható, hogy a karmesterek az előírtnál lassabban adták meg a zeneművek tempóját.

De mégis hogy történhetett a tévedés? A mérőeszköz még igencsak új volt az akkori zeneszerzőknek, így valószínűleg maga Beethoven sem tudta helyesen használni. A metronómját a műszer mutatójának súlyánál olvasta le, nem pedig a mutató felett.

Így Beethoven 12 ütésnyivel gyorsabb ütemeket adott meg, mint azt valójában szerette volna. A karmestereknek köszönhetően a világhírű zeneszerző műveit nem abban a tempóban hallhatjuk, mint ahogy az eredetileg le van jegyezve, hiszen akkor egy teljesen eszeveszett és a fülnek kellemetlen koncertélményben lenne részünk – állítják a zenekritikusok.

A figyelmetekbe ajánljuk