Tombor Zoltán és Tombor Nelli fekete-fehér
Hamu és Gyémánt / Tombor Zoltán

Tombor Zoltán és Tombor Nelli

Fekete-fehéregyensúly – Tombor Nellivel és Tombor Zoltánnal beszélgettünk

Mindkettőjüknek két-két karrier is jutott: egyikük nemzetközi modell és séf, másikuk világszerte ismert és magasan jegyzett divatfotós, fotóművész. A Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámában Nyáry Krisztián elköltözésről és hazatérésről, profizmusról és spontaneitásról, alkalmazott művészetről és az alkotás szabadságáról beszélgetett Tombor Nellivel és Tombor Zoltánnal.


Zoltán, ha jól számolom, 20 éve köl­töztél ki Milánóba...

Tombor Zoltán: Most, hogy mondod: napra pontosan húsz éve!

...2011-ben már együtt léptetek tovább Nellivel New Yorkba, pár éve pedig hazatértetek. Melyik volt a legjobb döntés?

Tombor Nelli: Mind a három egyfor­mán fontos volt.

Egyiket se bántátok meg?

Zoltán: Nem, bár teljesen más okokból döntöttünk a továbblépés mellett. A második döntést, hogy elmenjünk a tengerentúlra, már az elsőn felbá­torodva hoztuk meg. A hazaköltözés más: ilyenkor az ember hezitál, mert ez kicsit olyan, mintha behúzott fa­rokkal hazaszaladnánk. De talán húsz év után ezt már nem lehet hazaszaladásnak nevezni... Főleg, hogy az első kettő az karrierdöntés volt, a harmadik az összetettebb, hiszen a családalapítás volt a célja. De mondja inkább Nelli, mit gon­dol róla!

Nelli: Milánó nélkül neked nem biztos, hogy jó lett volna megugrani New Yorkot. Kicsit megnyesegette a szár­nyaidat, helyretett. Budapestről úgy mentél el, hogy itthon szupersztár voltál, Milánóban megértetted, hogy egy vagy a sok közül. Enélkül a tapasztalat nélkül nem biztos, hogy kibírod Amerikát.

Zoltán: Hát, tényleg azt gondoltam itt­hon, hogy szupersztár vagyok, de azt azért sejtettem, hogy kint nem ez lesz...

Tombor Nelli \u00e9s Tombor Zolt\u00e1n fekete-feh\u00e9r b\u00e1rsz\u00e9k \u00f6lel\u00e9s

Tombor Nelli és Tombor Zoltán

Hamu és Gyémánt / Tombor Zoltán

Mindkettőtöknek tulajdonkép­pen két karrierje is van, csak más­hogy. Nelli, modellként a nemzet­közi élvonalba tartoztál, séfként pár éve indult a pályád, ami a kis­lányotok érkezése miatt megtor­pant, majd újrakezdted. Melyik pályakezdés volt a nehezebb?

Nelli: Mind a kettő másért volt nehéz. A modellkedés azért, mert na­gyon-nagyon magányos munka. Egyfolytában úton vagy, minden­nap mással dolgozol, és nincsen egyetlen támpont sem az életedben. Nem volt teljesen újdonság szá­momra, hiszen tízévesen elkerül­tem otthonról, és kollégista lettem, ami alkalmazkodásra ösztökél. De azért ez egy nagyon magányos idő­szak volt. A séfszakma pedig azért nehéz, mert iszonyú magasak az elvárások. Elsősorban New Yorkról beszélek, ott az ember folyamatosan azt érzi, hogy lehetetlen helytállni. Közben persze nagyon inspiráló is, mert folyamatosan az van benned, hogy ha kell, bemegyek egy órával mindenki előtt, és addig gyakorlok, amíg jól nem csinálom. Aztán per­sze nem érsz a végére, de mindennap picit jobban feszegeted a határaidat.

Hasznos tapasztalat volt, hogy egyszer már egy ilyet végigcsinál­tál? Hogy lépésről lépésre felépí­tettél egy modellkarriert?

Nelli: Igen. Persze nem hasonlít egymás­ra a kettő,

de az fontos, hogy tudod, milyen az, ha van egy kitűzött célod, és hogy egyszer már elértél egy elég magas szintet.
Ez segített, mert mo­dellként is helyt kellett állni minden­nap, és az is nagyon kemény munka. Kívülről sokak számára csillogónak meg álomszerűnek tűnik, de egyál­talán nem az: kialvatlanul menni fotózásra, megérkezni hajnali há­romkor egy teljesen idegen helyre, és utána hat órakor már a szettben állni. Ráadásul mindig jó fejnek lenni...

Fizikailag melyik a kemé­nyebb?

Nelli: Egyértelmű: a konyha. Egy fotózá­son is előfordul, hogy fél napot állsz mosolyogva könnyű nyári ruhában és körömcipőben a Hősök terén, de közben valójában mínusz három fok van, és az arcodra fagy a smink. De ez nem hasonlítható össze azzal, hogy a konyhán heti hét napot állsz, és közben többször be kell menned a fagyasztóházba, ahol mínusz 22 fok van.

Zoltán, nálad talán nem ilyen éles a különbség, de azért neked is van két, párhuzamosan futó karrierutad. Egyszerre vagy di­vat- és reklámfotós, meg jegyzett fotóművész is. Ezeket egyáltalán ketté tudod választani?

Zoltán: Abból a szempontból igen, hogy az egyiket megrendelésre csinálod, a másikat magadnak. Ez jelen­tős szellemi, lelki, sokszor erkölcsi különbség. Abból a szempontból viszont nincsen differencia, hogy ugyanaz az ember nyomja le a gom­bot, ugyanazzal a gondolkodással, ugyanazzal a tehetséggel vagy tehet­ségtelenséggel.

Ugyanazzal? Nem az van, hogy amikor egy megrendelőnek dol­gozol, akkor végig ott van a fejed­ben, hogy más elvárásaihoz kell igazodnod?

Zoltán: Ezt az ember könnyebben meg­tanulja. Ha megrendelésre készülő munkát csinálsz, akkor kicsit kibérlik az ízlésedet arra az egy napra vagy egy hétre.

Amikor saját magamnak fényképezek, vagy alkotói munkát végzek, akkor a fotográfiát mint médiumot használom arra, hogy valamire felhívjam a figyelmet, vagy csak egyszerűen értelmezzek valamit, amit kamera nélkül nem tudnék.
De a hozzáállásom, a maxi­malizmusom ugyanaz. Amikor már benne vagyok egy munkában, akkor így is, úgy is a saját kreativitásomat használom.

Folytatás a Hamu és Gyémánt magazinban!

Hamu \u00e9s Gy\u00e9m\u00e1nt t\u00e9li lapsz\u00e1m magazin mockupA Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámának címlapjaHamu és Gyémánt

A teljes cikket és a további fotókat keressétek a Hamu és Gyémánt magazin téli lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.

A figyelmetekbe ajánljuk