A kereszt felemelése című képről eddig azt hitték, hogy a holland mester egyik követője készítette, de a szakértők ma már azt mondják, hogy a mester keze által született.
Művészeti szakértők Hollandiában leleplezték a híres holland mester, Rembrandt egy olajvázlatát, miután az egy évszázadon át egy múzeum elfeledett sarkában sínylődött, és azt hitték, hogy utánzat. Az 1640-es évekből származó A kereszt felemelése című olajvázlatról sokáig úgy gondolták, hogy a 17. századi mester − aki olyan műveiről ismert, mint Az éjjeli őrjárat és Dr. Tulp anatómiája − egyik követőjének munkája.
A keretbe foglalt olajfestményen a keresztet tartó Jézust látjuk, embertömeg által körbevéve. A festmény többnyire sötét, a bal felső sarokból drámai fény esik Jézus alakjára.
Ez is érdekelhet: Mesterséges intelligencia pótolta ki a Rembrandt-festményt
Csütörtökön a hágai Bredius múzeum, ahol a vázlatot 1921-es megvásárlása óta kiállították, az új tudományos technikáknak köszönhetően felfedte, hogy azt valóban Rembrandt festette.
A részletek minősége olyan jól sikerült, hogy meg vagyok győződve arról, hogy ez egy Rembrandt
− mondta Johanneke Verhave, aki restaurálta a vázlatot.
A műalkotást Jeroen Giltaijjal, a rotterdami Boijmans Van Beuningen múzeum régi festményekkel foglalkozó korábbi vezető kurátorával együtt tanulmányozta, aki először „fedezte fel újra", amikor körülbelül egy évvel ezelőtt egy Rembrandtról szóló könyvhöz végzett kutatásokat.
Újra és újra megnéztem ezt a művet, az ecsetvonásokat. Egyszerűen zseniálisak
− mondta Giltaij az Agence France-Presse-nek. Néhány széles ecsetvonás meggyőzte őt arról, hogy a vázlat valóban valódi.
A műalkotást először a múzeum eredeti kurátora, Abraham Bredius vásárolta meg 1921-ben. Ő is meg volt győződve arról, hogy a vázlat egy eredeti Rembrandt. Az évek során azonban a művészeti szakértők „durva utánzatként" utasították el. Egyik fő érvük amellett, hogy a vázlat utánzat, az ecsetvonások látszólagos részlethiánya volt.
Hasonló témában: Ez a titka annak, hogy úgy fessünk, mint Rembrandt
Fotó: Roger Viollet Collection/Getty Images
Giltaij a Big Book of Rembrandt Paintings (Rembrandt festmények nagy könyve) című könyvéhez − amely a holland mester mind a 684 művét tartalmazza − újra megvizsgálta a vázlatot.
Nem szabad elfelejteni, hogy ez egy olajvázlat. Rembrandt általában nagyon precíz és kifinomult, de ez egy durva munka. Ennek az az oka, hogy az olajvázlat egy másik festmény előkészítő vázlata. Meg akarja mutatni a kompozíciót, egy elképzelést arról, hogyan nézhet ki a tényleges festmény
− mondta Giltaij.
A vázlat egy 1633-as Rembrandt-festményre is visszautalt, amelynek címe szintén A kereszt felemelése, és amely ma a müncheni Alte Pinakothek művészeti múzeumban függ.
Verhave restaurátor elmondta, hogy a vázlatról infravörös reflektográfiás és röntgenfelvételeket készítettek, amelyek érdekes elemeket tártak fel:
A kutatás azt mutatja, hogy a vázlaton több olyan változtatás is van, amelyet maga a művész végzett festés közben, ami azt jelenti, hogy a kompozíciója egy kreatív folyamat volt, munka közben változtatta a véleményét. Egyértelműen nem egy másik festményt másolt.
A kutatás azt is kimutatta, hogy a festő ecsetkezelésének módja megegyezett a nagy mesterével.
A két szakértő kutatását elküldték az amszterdami Rijksmuseumnak, amely elvégezte a saját elemzését. A kutatók nem találtak semmi olyat, ami ellentmondana Rembrandt szerzőiségének.
Forrás: Guardian