Mindig izgalmas kérdés, hogy egy generációs zseninek tartott rendezőt mi inspirált arra, hogy egyáltalán elkezdjen filmeket készíteni. A válasz általában persze összetett, de Martin Scorsese (Viharsziget, Az ír, Némaság) esetében egy konkrét alkotásnak tudhatjuk be a filmek szeretetét és a művészi pálya indulását.
Martin Scorsese saját bevallása szerint akkor találkozott élete talán leginspirálóbb filmjével, amikor 1947-ben, ötéves korában először látta a tévében A bagdadi tolvajt.
Az 1940-es film amellett, hogy azonnal magával ragadta Scorsese gyermeki fantáziáját, egy csapásra elültette benne a rendező, Michael Powell iránti rajongást, akinek munkássága később nagy hatással volt karrierjére.
Ez is érdekelhet! James Cameron egy friss nyilatkozatában a visszavonulásáról beszélt
A bagdadi tolvaj Ahmadról (John Justin) szól, egy vak koldusról, akiről kiderül, hogy egykor ő volt Bagdad szeretett királya. Gonosz helyettese, Jaffar (Conrad Veidt) eléri, hogy letartóztassák és börtönbe vessék, ahol Ahmad összefog egy ravasz tolvajjal, Abuval (Sabu). Együtt megszöknek, és elindulnak, hogy visszaszerezzék Ahmad trónját.
Kettejük izgalmas kalandja korát megelőző vizuális stílussal párosul – nem csoda, hogy az ötéves Scorsesét azonnal rabul ejtette a kifinomult látványvilág, ami az 1940-es években egészen kivételesnek számított.
A bagdadi tolvajnak köszönhetjük a bluebox technikát, a Collider szerint ez volt ugyanis az első sikeres hollywoodi alkotás, aminek nagy részét kék vászon előtt forgatták. A film legerősebb pillanatait ennek a – ma már teljesen bevett, akkor viszont még szinte ismeretlennek számító – megoldásnak köszönhetjük, még úgy is, hogy a technika szemmel láthatóan gyerekcipőben járt.
Ajánljuk figyelmedbe! 4 filmforgatás, ami majdnem tragédiával végződött
Scorsese azóta nagyra becsüli Powell munkásságát, elsősorban korszakalkotó vizuális stílusa miatt. Nagyon erősnek tartja a rendező vágási technikáját – saját bevallása szerint A bagdadi tolvaj azóta is hatással van arra, hogy ő maga hogyan alakítja ki filmjei ritmusát.
Nem ő az egyetlen, aki számára ennyire meghatározónak bizonyult az 1940-es alkotás: barátai és szakmatársai közül sokan – például Francis Ford Coppola, George Lucas és Steven Spielberg – egyik legfontosabb gyerekkori filmélményüknek tartják A bagdadi tolvajt.