Kontroll
Fotó: Youtube

A 6 legjobb magyar film, amit egyszer mindenkinek látnia kell!

Az első magyar filmként számontartott 1901-es Táncz óta mozgóképek ezrei készültek el hazánkban. Ennyi közül lehetetlen küldetés is lenne kiválasztani a legértékesebbeket, mégis teszünk erre most egy próbát. Íme 6 olyan alapműnek számító alkotás a magyar filmművészetből, amelyet mindannyiunknak legalább egyszer látnia kell.


Valahol Európában (1948)

Radványi Géza drámája egy csapat kóborló, lopásokból megélő gyereket követ nyomon a második világháború utáni Magyarországon. A banda egy elhagyatott kastélyba költözik be, amely – mint később kiderül – a remeteként tengődő, társadalomtól eltávolodott Simon Péter (Somlay Artúr) karmester tulajdona. A kezdeti nehézségeket követően hamar megkedveli egymást a gyerekcsapat és az öregúr, akik egy családot alkova visszahozzák egymás életébe a szabadság, a szeretet és a remény érzését.

Az érzelmes alkotás az emberség és a jóság mintafilmje, amely mindenki számára tanmeseként szolgálhat – még így közel 77 évvel a bemutatója után is.

A tanú (1969)

Én csak azt mondom, Pelikán elvtárs, a nemzetközi helyzet egyre fokozódik.

Ez és az ehhez hasonló frappáns egysorosok miatt A tanú az egyik legtöbbet idézett magyar film. Bacsó Péter – 1979-ig betiltott – alkotása a magyar gulyáskommunizmus tökéletes lenyomata annak minden abszurditásával együtt. A történet szerint az illegális disznóvágás miatt bajba kerülő Pelikán Józsefet (Kállai Ferenc) egy koncepciós perbe rángatják bele, annak megtörténtéig pedig többször is baja akad a rendszerrel, de mindig valahogy kap egy menekülőutat egy újabb rendszer általi megbízás révén.

Egyszerre nevetünk és szomorkodunk ezen a filmen, amely azon túl, hogy rendszerkritika, a mindenkori kisember kiszolgáltatottságát is jól bemutatja bármely államhatalommal szemben.

Ezt is olvasd el! 5 kihagyhatatlan magyar film az elmúlt évekből

Az ötödik pecsét (1976)

Tomóceusz Katatiki vagy Gyugyu?

Sánta Ferenc azonos című regényéből készült Fábri Zoltán-mű szintén a kisemberek oldaláról mutatja be a hatalmat, viszont ezúttal egy teljesen más megközelítésből. 1944 decemberében járunk, egy összeszokott, 4 fős kocsmai asztaltársaságba beengednek egy bizonyos Keszei Károlyt (Dégi István); majd a beszélgetés moralizálásba csap át. Másnap este váratlanul kihallgatásra viszi be a társaságot a nyilas párt, ahol mostmár a gyakorlatban kell tanúbizonyságot tenniük erkölcsükről és emberségükről.

A nagy hatású drámában igazi színészóriásokat láthatunk: Őze Lajos, Márkus László, Latinovits Zoltán (utolsó szerepében), valamint többek közt Cserhalmi György is feltűnik.

Mephisto (1981)

Az első magyar Oscar-díjas nagyjátékfilm. Szabó István – Klaus Mann azonos című könyve alapján készült művében – Hendrik Höfgent (Klaus Maria Brandauer), egy tehetséges és bizonyítani vágyó színészt követhetünk nyomon, ahogy egyre inkább a náci állam kegyébe kerül. A pályája egyre csak ível felfelé. Végül a Berlini Állami Színházban színpadra viheti álmai szerepét is: az ördögi Mephistót GoetheFaust című művéből.

Kérdés, hogy az ide vezető úton elvesztett emberi értékeit vissza tudja-e még szerezni.

Ez is érdekelhet! 120 éves a magyar film: ezek a magyar filmesek kedvencei

Macskafogó (1986)

Ha magyar animációs mozira gondolunk, legtöbbünknek valószínűleg egyből Ternovszky Béla háborús film elemeket is tartalmazó bűnügyi vígjátéka, a Macskafogó ugrik majd be. A történet szerint az X bolygón járunk, ahol a macskák az egértársadalom teljes megsemmisítésére törekszenek, ezért a kisállatok egy zseniális tudósa, Fushimisi professzor lázasan dolgozik egy terven, amellyel megmentheti társait. Az egerek titkosszolgálata, az Intermouse, kétségbeesett lépésre szánja el magát: felkeresik Nick Grabowski (Sinkó László) visszavonult, legendás egérügynököt, hogy juttassa célba a tudós elképzeléseit.

A vizualitásán túl a világépítésében, humorában és karaktereiben ugyancsak zseniális az alkotás: Fritz Teufelt, Safraneket, Lusta Dicket vagy a 4 bérgyilkos patkányt senkinek nem kell bemutatni.

Kontroll (2003)

Leharcolt metrók, sötét aluljárók, bűnügyek, rejtély. A 21. század magyar filmművészetének egyik, ha nem a legatmoszférikusabb alkotása Antal Nimród bemutatkozó nagyjátékfilmje, a Kontroll. A filmben egy kitalált világ metróellenőreit követhetjük nyomon, akik felügyelői és őrei a földalatti, remény nélküli világnak.

Az álmatlanságtól szenvedő Bulcsú (Csányi Sándor) elveszettnek és üresnek is érzi magát, az alagút végén azonban felcsillan egy fény – a nyusziruhás Szofi (Balla Eszter) képében.

A figyelmetekbe ajánljuk