Mindig is kíváncsi voltál, milyen lenne könyvet kiadni? A nevedet látni egy általad írt könyv borítóján olyan izgalom, amely nem hasonlítható máshoz. A mű növelheti az ismertségedet és felgyorsíthatja az üzleti sikereidet is akár. A megírandó könyv koncepciójától vagy ötletétől a kész könyvig hosszú út vezet, és mint minden út, ez is néhány egyszerű lépéssel kezdődik. Azonban összegyűjtöttünk néhány kérdést, amelyek segíthetnek az elindulásban.
Mit vársz a könyvedtől?
Az emberek sokféle okból írnak könyveket. Lehet, hogy van valami, amit ki akarsz fejezni. Lehet, hogy segíteni akarsz másoknak azzal, hogy megosztod a megszerzett tudásodat. Lehet, hogy meg akarod alapozni a szakértelmedet egy adott területen, vagy azért, hogy segítsen fellendíteni a tanácsadói vagy előadói tevékenységedet. Vagy talán azt reméled, hogy sok pénzt kereshetsz. (Bár ez természetesen lehetséges, vannak sokkal egyszerűbb módjai is a pénzkeresésnek).
Szánj időt arra, hogy átgondolod ezeket a kérdéseket, és döntsd el, hogy mik a konkrét céljaid. Ha pontosan eldöntöd, hogy mi a terved, az segít megtalálni a helyes válaszokat.
Hagyományos kiadót keresel, vagy önkiadás?
Ha az a célod, hogy szakértelmet és hitelességet szerezz, akkor jó cél lehet, ha eladod a könyvedet egy kiadónak. Ám, ha jó vagy a marketingben és az értékesítésben, és szeretnél minél több pénzt keresni, az önkiadás lehet az optimálisabb megközelítés.
Egy hagyományos kiadó számára szinte biztos, hogy könyvjavaslatot kell készíteni. Ennek tartalmaznia kell információkat arról, hogy az emberek miért vennék meg a művet, a valószínűsíthető célközönségről, a konkurens könyvekről. Fel kell sorolni a tervezett fejezeteket, mindegyikről rövid leírással, illetve fel kell tüntetni a könyv megírásához szükséges hátteret. Egy mintafejezetet is mutatni kell, hogy a kiadónál lássák mivel néznek szembe.
Az önkiadással a fentieket átugorhatod. A self-publishing esetében ugyanis szinte minden, a könyvvel kapcsolatos döntésért, valamint annak teljes marketingjéért és promóciójáért te lesz felelős.
Hogyan fogja forgalmazni és értékesíteni a könyvet?
A mai világban, még ha találsz is egy számodra megfelelő kiadót, elvárják, hogy népszerűsítsd a könyvet.
Természetesen sokféleképpen lehet egy mű népszerűségét pörgetni. Ha van egy sikeres, a fogyasztóknak szóló vállalkozásod, akkor valószínűleg el tudod adni a könyvet a meglévő vásárlóknak. Ha előadásokat tartasz, biztosan el tudod adni a közönségednek. Ha komoly követőtáborral rendelkezel a közösségi médiában, esetleg cikkeket írsz, podcastekben szerepelsz szintén jó pont. Mindezek hatékony módjai lehetnek annak, hogy könyv a nyilvánosság elé kerüljön, legvégül pedig az emberek polcára.
De érdemes lehet felfogadni egy PR-szakembert, aki segíthet a könyv ismertségének növelésében. Ez még akkor is igaz, ha hagyományos kiadóval dolgozol, mivel a legtöbb kiadó reklámosztálya csak korlátozott támogatást nyújt.
Milyen segítségre lesz szükséged?
Szakértői segítség igénybevétele a legtöbb helyzetben nagyszerű ötlet, és különösen fontos, ha még soha nem csináltál ilyet. De még a tapasztalt profi írók is számtalan segítséget vesznek igénybe, amikor könyvet adnak ki.
Ha nem vagy tapasztalt író, felbérelhetsz valakit, hogy segítsen megírni a könyvet vagy a könyvjavaslatot. Vagy felkérhetsz egy szerkesztőt, aki átnézi a kéziratodat, segít az írói stílusodat finomítani, és javaslatokat tesz.
Ha önkiadásban jelenteti meg a művét, akkor is fontos, hogy szerkesztővel dolgozzon együtt, hogy a kész mű jól olvasható és professzionális legyen. Valószínűleg olyan dolgokban is segítségre lesz szükséged, mint a borító és annak elrendezése.