A hétszeres Oscar-díjas film összesen közel egymilliárd dollárnyi bevételt hozott – eddig. Valószínűleg mindenki elég jól járt anyagilag, aki dolgozott rajta, a legtöbbet viszont egész biztosan maga a rendező keresi vele, hiszen elég magas részesedése van a teljes befolyt összegből, írja a Forbes.
Az Oppenheimer valósággal tarolt a 96. Oscar-gálán. Hogy csak egy adatot emeljünk ki: a szintén díjazott Cillian Murphy főszereplésével készült életrajzi alkotás az elmúlt húsz év legjobban kereső győztese a Legjobb film kategóriájában, közel 1 milliárd dolláros globális bevétellel. A kritikai és kereskedelmi siker csak nagyon kivételes esetekben párosul ilyen magas szinten, ezért borítékolható, hogy nagy löketet ad majd az összes alkotó karrierjének – köztük Christopher Nolanének, aki ezzel a filmmel végérvényesen a világ egyik legjobban fizetett rendezőjévé vált.
Ajánljuk figyelmedbe a filmről készült kritikánkat: Oppenheimer: az ember, aki hatalmat kapott, hogy elpusztítsa az emberiséget
Az 53 éves Nolan az összes eladásból befolyt teljes összeg 15%-át teheti zsebre, ráadásul a film minden egyes centjéből azelőtt részesül, mielőtt még a stúdió megtérítené a saját költségeit.
Ez pedig azt jelenti, hogy a jegyeladásokból és a film első streaming-ablakának licenceléséből Nolan várhatóan 72 millió dollárt, vagyis kicsit több mint 26 milliárd forintot fog keresni, miután kifizette az ügynökének és az ügyvédjének járó díjakat. Ez az összeg pedig egyre csak nőni fog, ahogy a filmet újabb streamingszolgáltatók mutatják majd be a következő években.
Az, hogy a Universallel ilyen jó szerződést sikerült kötnie, részben annak is köszönhető, hogy a Tenet megjelenése után összerúgta a port a Warner Bros. akkori vezetőségével. A stúdió a film megjelenése után bejelentette, hogy az összes frissen bemutatott filmjét azonnal kiadja az HBO Maxon is, kizárólagos mozis időablak nélkül. Nolan akkor emiatt nyilvánosan elítélte a Warner Bros.-t, és szakított a céggel, amely addig közel két évtizeden át gyártotta és forgalmazta filmjeit.
Az Oppenheimer anyagi sikere pedig azt mutatja: mindez a Warnernek volt hatalmas veszteség. Amikor ugyanis 2021 szeptemberében eljött az ideje, hogy Nolan eladja a következő projektjét, a Paramount, a Sony, a Universal és az Apple vezetőit is behívta az irodájába, hogy olvassák el az új film forgatókönyvét, és tegyenek ajánlatot.
Ha tovább olvasnál: Nolan az Oppenheimer kedvéért még a saját szabályait is felrúgta
Mivel több stúdió is pályázott a presztízsprojektre, Nolannek több előfeltételt is sikerült kialkudnia a végső befutó Universaltől. Ezek közé tartozott a 100 millió dolláros gyártási költségvetés, további 100 millió dollárnyi marketingköltség, teljes kreatív kontroll, meghosszabbított moziablak, és egy úgynevezett blackout időszak, vagyis az, hogy a stúdió nem adhat ki semmit a filmje előtti és utáni hetekben. A 15 százalékos részesedést is ekkor sikerült lepapíroznia – pedig ez a bevételi forrás már szinte teljesen kikopott Hollywoodból, és Nolanen kívül csak olyan rendezők kiváltsága, mint Steven Spielberg, James Cameron vagy épp Peter Jackson.