ananász és gyümölcsök csendélet festmény

Miért volt az ananász egykor a gazdagság szimbóluma?

A hatalom szimbóluma, a gazdagság jelképe, díszes tálak ékköve és a tolvajok első számú célpontja. Habár napjainkban nehéz elképzelni, volt idő a történelemben, amikor az ananász nem egyszerűen csak egy édes gyümölcsnek számított, hanem sokkal inkább a nemesek elérhetetlen kincsének.


A legfiatalabb generációk rendszeresen posztolnak fotókat arról a közösségi média különféle platformjain, hogy éppen mit ettek. A mutatós finomságokat pedig kellékként használják, hogy egy bizonyos életstílust mutassanak a külvilág felé. A menő helyeken való vacsorák és a díszes tányérok egyfajta státuszszimbólumként szolgálnak napjainkban.

Ez viszont önmagában nem újdonság. Az emberek mindig is megtalálták a módját annak, hogy az ételeket felhasználják tetszésük, vágyaik és státuszuk bemutatására. A múltban erre két kiváló példa az ananász és a zeller.

Ez is érdekelhet:Amikor a kenyér ára milliós tétel volt: a történelem 5 legdurvább hiperinflációja

Ananász-kultusz

Az ananászt egzotikus megjelenésének köszönhetően a presztízshez és a luxushoz társították. A sokaknak elsőre bizarr kinézetű gyümölcs 1668-ban jelent meg Nagy-Britanniában, és akkor kezdett igazán népszerűvé válni, amikor II. Károly hatalmának nagyságát próbálta vele fitogtatni.

Abban az időben Anglia és Franciaország heves vitában állt a Karib-térség szigetei miatt. Amikor a francia nagykövet meglátogatta Károlyt, hogy megvitassák a dolgokat, a király elrendelte, hogy Barbadosról szállítsanak neki ananászt, majd azt a vacsoránál egy gyümölcspiramis tetejére ültette. Ezután feldarabolta és megette. Ezzel a tettével pedig megerősítette Anglia globális hatalmának hatókörét.

A gyümölcsöt „királyfenyőnek" hívta, és még egy festményt is készítettett magáról, amelyen a királyi kertész bemutatja neki az áhított mannát.

John Rose, a kir\u00e1ly kert\u00e9sze, amint II. K\u00e1rolynak anan\u00e1szt aj\u00e1nd\u00e9koz

John Rose, a király kertésze, amint II. Károlynak ananászt ajándékoz

Getty Images

De miért volt ekkora hatása?

A grúz korszakban már az angolok is megpróbáltak saját ananászt termeszteni, viszont mire egy gyümölcs ténylegesen megérett közel 2 millió forintra becsülték az értékét. A nemesek aggódni kezdtek. A méregdrága finomság elfogyasztását pazarlásnak tekintették, ezért a tulajdonosok úgy döntöttek, hogy az ananászokat díszként mutogatják, és addig adják tovább egyik partiról a másikra, amíg el nem rohadnak.

Erre válaszul különféle szakemberek elkezdtek ananászállványokat és talapzatokat gyártani. Ezek az eszközök lehetővé tették, hogy a gyümölcs mesés dekorációja legyen az asztalnak, amit a vendégek megcsodálhatnak. A korabeli katalógusok tele voltak egyedi formatervekkel, amelyeket a vásárlók böngészhettek.

Sőt, külön ananászboltok nyíltak országszerte, az emberek pedig elkezdték a hónuk alatt hordani a gyümölcsöt státuszuk jelképeként.

anan\u00e1sz gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6k csend\u00e9let

Getty Images

Szimbolikus értékük olyannyira nagyra becsült volt, hogy a szállítóként dolgozó cselédeket veszélyforrásnak tekintették, hiszen féltek, hogy ellopják őket.

Épp ezért nem meglepő: 1807-ben az Old Bailey bíróságon több tucat ananászlopásért indítottak eljárást. Akadt olyan is, akit éppen emiatt száműzetésbe küldtek Ausztráliába.

Olvasd el ezt is! Utolsó vacsora: ezt fogyasztották a Titanic utasai a tragédia előtt

brit nemesek az 1800-as \u00e9vekben

Getty Images

A gyümölcs a viktoriánus korszak beköszöntével és az ipari forradalom térhódításával veszített társadalmi jelentőségéből, hiszen a gőzhajók rendszeresen és egyre nagyobb számban importálni kezdték a gyarmatokról. Elterjedése jelentősen csökkentette az árát, és megnyitotta a fogyasztását a munkásosztály előtt. A felsőbb osztályok elkerülhetetlenül új élelmiszert kerestek, hogy megkülönböztessék magukat a pornéptől". Ekkor egy új korszak vette kezdetét, a zellermánia beköszöntött.

A zeller felemelkedése

A zellert először az 1800-as években termesztették Nagy-Britanniában, Kelet-Anglia vidékein. Előállítása rendkívül munkaigényes volt, mivel árkokat kellett építeni termesztéséhez, és rendszeresen ki is kellett ásni, hogy megőrizzék a szár fehérségét. E nehézségek miatt ritka és drága zöldségként vált hírhedté a viktoriánus kori Nagy-Britanniában, darabja pedig körülbelül 80 ezer forintba került.

Az ananászhoz hasonlóan a felsőbb osztály ódzkodott a fogyasztásától, tekintettel a termesztésével járó költségekre. Ennek eredményeképpen a ravasz gyártók zellervázákat kezdtek készíteni. Az egész zellercsokrot megtisztították és lekaparták, majd a zellervázába helyezték.

A zeller is a tolvajok célpontjává vált. A helyi újságok pedig rendszeresen számoltak be olyan történetekről, amelyekben férfiakat két hónap kényszermunkára ítéltek a zöldség ellopásáért.

Azonban a zeller csillogásának fénye is hamar halványulni kezdett.

Az 1880-as évek végére az ára csökkenni kezdett, mivel egyre könnyebben termeszthető fajták jelentek meg. Ennek eredményeképpen inkább fogyasztani kezdték, mintsem csak nézegetni. Ez vezetett ahhoz, hogy a 20. század fordulójára a zöldség már a legtöbb brit szálloda és étterem étlapján fel-feltűnt, de a Titanic első osztályú kabinjaiban is felszolgálták.

A brit felsőbb osztály pedig áttért az olyan francia luxuscikkekre, mint a szarvasgomba és az osztriga. A zelleres vázák eltűntek, a zeller viszont itt maradt, mint egy kevésbé népszerű, fura ízű gyökérzöldség.

A figyelmetekbe ajánljuk