Találmányok, amiket Leonardo da Vincinek köszönhetünk

Miket talált fel Leonardo da Vinci? A kérdés jogos, a válasz pedig itt van.


Géppisztoly

commons.wikimedia.org

A hagyományos ágyú tűzerőjének növelésére tett kísérletként Leonardo da Vinci egy többcsövű ágyút talált ki, amelyet el lehetett forgatni, hogy egy sor muskétát lőhessen ki, miközben egy másikat éppen töltöttek. Emellett a legyező alakú kialakítás lehetővé tette, hogy a gép kiszélesítse a tűzterét, és a lehető leghatékonyabban támadhassa az előrenyomuló csapatot. Leonardo koncepcióját végül a 19. században géppuskaként használták kereskedelmi célokra.

Ejtőernyő

Egy másik Leonardo da Vincinek tulajdonított találmány az ejtőernyő, amit a mester a 15. században vázolt fel és tervezett meg. Tervezése azonban – nyilvánvalóan – teljesen különbözött a modern ejtőernyőtől. Leonardo ejtőernyője egy lezárt vászondarabból állt, amelyet egy körülbelül hét méter hosszú, fából készült piramisszerkezet tartott nyitva. Szerinte ez lehetővé tette volna, hogy az ember bármilyen magasságból levethesse magát anélkül, hogy bármilyen sérülést szenvedne.

Leonardo ötlete messze megelőzte korát, azonban nem rendelkezett megfelelő technológiával ahhoz, hogy találmányát kipróbálja. Ám 500 évvel később kiderült a titok, hiszen 2000-ben Leonardónak igaza lett, amikor Adrian Nicholas brit ejtőernyős kipróbálta a polihisztor ejtőernyő tervét, és biztonságosan ért földet.

Tank

commons.wikimedia.org

A milánói herceg védnöksége alatt dolgozva Leonardo egy olyan koncepcióval állt elő, amelyet sokan a modern tankok prototípusának neveznének. A páncélozott járművet könnyű ágyúkkal szerelték fel, és négy embernek kellett volna működtetnie. Ezenkívül a burkolatát egy teknősbéka páncélja ihlette, és fából készült, fémlemezekkel megerősítve.

Önjáró szekér

Leonardo da Vinci találmányai valóban megelőzték korát, és az egyik ilyen találmány az önjáró szekér volt. A szekér tolás nélkül is képes volt mozogni, és sokan a világ első robotjának tartják. A szekeret két szimmetrikus tekercsrugó hajtotta, és kormányozható és fékezhető volt. Abban a pillanatban, amikor a féket felengedték, a kocsi előre lendült. Emellett a kormányzás előre be volt programozva, hogy egyenesen vagy előre beállított szögben haladjon.

A szekér kialakítása és pontos működése olyan bonyolult volt, hogy egészen a 20. század végéig zavarba ejtette a tudósokat. 2006-ban egy olasz intézet életre hívta a koncepciót, és mindenki meglepetésére a szekér valóban működött.


De a mester nevéhez köthető még a kezdetleges búvárruha, anemométer, a légcsavar és robot.

A figyelmetekbe ajánljuk