Az időskorral járó, gyakran kellemetlen egészségügyi állapotokat testmozgás által lehet a leghatékonyabban megelőzni.


Az emberek világszerte minden eddiginél hosszabb ideig élnek, ami a globális népesség teljes életkorának növekedéséhez vezetett. Az elmúlt 50 évben a 65 év felettiek száma megháromszorozódott. Ha ez a tendencia folytatódik, az idősebb felnőttek 2050-re a világ népességének több mint 25 százalékát teszik ki.

Sajnos a hosszabb élettartam nem feltétlenül jelenti azt, hogy az emberek egészségesebb, vagy jobb minőségű életet élnének. Sőt, elmondható, hogy az idősebb felnőttek több mint háromnegyede legalább két krónikus betegségben szenved. Számtalan beavatkozás létezik az öregedést kísérő egészségügyi romlás megelőzésére, az egyik leghatásosabb ezek közül kétségkívül a testmozgás. A kutatások szerint az idősebbek rendszeres testmozgása megakadályozza a krónikus betegségeket, meghosszabbítja a várható élettartamot és javítja az életminőséget.

Mely mozgástípusok a leghatékonyabbak? A kutatások alapján a következőket érdemes figyelembe venni:

  • Az ellenálló képességet növelő mozgásformák az egészség legtöbb tényezőjének legjelentősebb javulásához vezetnek a többi mozgáshoz képest, az erő növelésével és csontritkulással, cukorbetegséggel, szívbetegségekkel és rákkal szembeni védelem által. A kutatások eredményei alapján heti két darab, 20 perces, ellenálló képességet előmozdító edzés már magával hozhatja az említett előnyöket.
  • A meditatív mozgásgyakorlatok, mint a Tai Chi és a jóga viszont nagyobb fejlődéshez vezettek a tisztán fizikai gyakorlatokhoz képest. Noha ennek okát nem tudták megmagyarázni, a kutatók feltételezték, hogy a lassabb ütem, valamint a mozgás és a meditáció kombinációja előnyösebb lehet az idősebb felnőttek számára.
  • A párhuzamosan végzett többféle tevékenység bizonyul a leghatékonyabbnak a közérzet javításában. Az olyan kutatások ugyanis, melyek fizikai és kognitív feladatok elvégzését is tartalmazták, nagyobb egészségügyi előnyt hoztak a résztvevők körében, mint a pusztán testmozgásra épülő programok.

(Forrás: Psychologytoday)

A figyelmetekbe ajánljuk