Az életközépi válság, vagyis a midlife crisis hirtelen érhet minket.


A középső kor (40-60) az a szakasz, amikor az emberek ráébredhetnek arra, hogy életük nem teljesen úgy alakult, ahogyan azt szerették volna.

Ilyenkor könnyen érezheti úgy az ember, hogy a legjobb éveket maga mögött hagyta, hiszen fiatalsága és elméje egyaránt hanyatlásnak indult.

A kutatások alapján az emberek 20 százaléka él át krízist emiatt.

Az életközépi válság (midlife crisis) fogalma Elliot Jacques-tól származik, aki egy pszichoanalitikus volt. 1965-ben találta ki ezt a kifejezést, miután jelentős változásokat észlelt egyik középkorú ügyfelén.

A témáról szóló cikke, amelyet maga Jacques a negyvenes évek végén jelentetett meg, érintette saját korlátainak és halandóságának tudatosítását is.

Jacques szerint ez a válság depresszió, szorongás és veszteség érzetét keltheti. Megjegyezte azt is, hogy ez gyakran a kreativitás és a magabiztosság elvesztésével jár együtt.

A halandósággal való első szembesüléskor, a középkorba való átmenet során több jel is utalhat válságra:

  • csökkenő boldogság-érzet és élettel való elégedettség hanyatlása
  • céltalanság vagy életcél elvesztése
  • önbizalomhiány
  • csalódás a változó életbeli szerepek és felelősségek miatt
  • unalom és elégedetlenség a kapcsolatával
  • karrierjével vagy általában az élettel kapcsolatos aggodalmak jelenléte
  • aggasztó gondolatok a külsővel és azzal kapcsolatban, hogy mások hogyan látnak minket
  • gondolatok a halálról, az élet értelméről és más egzisztenciális fogalmakról
  • az energiaszint változása, mely a fokozott nyugtalanságtól a szokatlan fáradtságig terjed
  • kevesebb motiváció vagy érdeklődés a korábban élvezett célok és tevékenységek iránt
  • hangulatváltozások, beleértve a haragot, ingerlékenységet és szomorúságot
  • változások a szexuális vágyban

A krízisnek általában van egy kiváltó tényezője (például a gyerekek kiköltözése), egy aktív (a kétségek megjelenése tartozik ide) és egy hanyatló fázisa is, amelyben már megjelenik az önelfogadás. Az életközépi válságban segíthet bennünket az, ha odafigyelünk magunkra a következő kérdések segítségével:

  • Mikor érzem magam a leginkább elégedettnek?
  • Kikkel töltöm szívesen az időt?
  • Mi adja a napjaim értelmét és célját?
  • Hogyan törődjek saját igényeimmel?

Emellett fontos a belső kritikus én kikapcsolása, valamint a kapcsolatokban való elmélyülés, de a terápia igénybevétele is hasznos lehet.

(Forrás: Health Line)

A figyelmetekbe ajánljuk