Amikor szóba kerül az egészséges életmód, gyakran halljuk, hogy naponta tízezer lépést kellene megtennünk. Vajon tényleg akkora szükségünk lenne rá?


A jelenlegi helyzetben különösen nehéz megvalósítani a napi tízezer lépést, hiszen sokan otthonról dolgozunk, tanulunk, kevesebbet járunk ki a korlátozások miatt. Honnan ered a tízezer lépés berögződés? 1965-ben kiadtak egy Yamasa lépésszámlálót Japánban Manpo-kei néven, amely azt jelenti, tízezer lépés. Azóta annyira elterjedt a tízezer lépés, mint napi célkitűzés, hogy rengeteg okosóra is napi alap aktivitásnak tűzi ki használója számára, ilyen a Fitbit például.

Természetesen több tanulmány is kimutatta, hogy a napi tízezer lépés javítja a szív egészségét és a mentális egészséget, valamint csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, így nem csoda, hogy ragaszkodunk ehhez a számhoz.

A lépésszámlálás az ókori Rómából ered, a mérföld (mile) kifejezés is a latin mila passum-ból származik, melynek jelentése 1000 ütem, ami körülbelül 2000 lépés. Egy átlagos ember 100 lépést tesz meg egy perc alatt, tehát kevesebb, mint fél óra tenne meg egy mérföldet. A napi tízezer lépéshez egy személy tehát két órát kellene, hogy sétáljon.

Egy nemrég készült harvardi tanulmány azonban kimutatta, hogy naponta 4400 lépés már csökkenti az elhalálozás kockázatát idősebb nők esetében. Minél több lépést tettek meg a résztvevők, annál jobban csökkentek az egészségügyi kockázatok, ám a 7500 lépés fölött tett lépések nem jelentettek további előnyt. Noha ez a kutatás csak a nőket vizsgálta, kiderül belőle, hogy a 10 ezer lépés nem olyan kőbe vésett dolog.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint továbbá hetente 150 percnyi laza fizikai aktivitást, vagy 75 percnyi erősebb edzést kellene végeznünk az egészség megtartásához. A kutatások alapján ez a laza aktivitás lehet séta is, tehát a heti 150 percnyi aktivitásba beleszámítanak megtett lépéseink is.

A mozgás nagyon fontos az ülőmunkák veszélyessége miatt. Napi 8 óra ülő munka meg tudja növelni az elhalálozás esélyét 59 százalékkal. Ezt a fajta kockázatot napi 75 perc mozgással lehet csökkenteni, tehát ezeknek az egyéneknek a napi több ezer lépés megtétele reális cél lehet. Egy texasi tanulmány továbbá rámutat arra, hogy amennyiben naponta többet teszünk meg 5000 lépésnél, az anyagcserénk javulhat. Négy- vagy ötezer lépés alatt már lerakódhatnak olyan zsírok, melyek növelik egyes betegségek kialakulásának esélyét.

A tízezer lépés tehát semmiképp sem kihagyhatatlan az életünkből, de az egészségünkre való tekintettel érdemes heti 150 percnyi mozgást beiktatni, emellett gyakorolhatjuk a napi 4500 lépés megtételét is, mivel csak a hasznunkra válhat.

(Forrás: BigThink, Conversation)


Friss

Lil Nas X a főszereplője a BROCKHAMPTON szürreális új klipjének

A formáció jóbarátja, Dominic Fike a videó másik főszereplője.

TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS
A figyelmetekbe ajánljuk