​Az elho holland gyárának szélerőműve

Képzelj el egy gyárat, ahol napi szinten 85 000 termék készül, mégsem árt a környezetnek. A balkonládákat és kaspókat ugyanis újrahasznosított műanyagból állítják elő, az áramellátást pedig szélenergia biztosítja. Egy holland cég, az elho tilburgi gyárában jártunk.


Az elho székházához közelítve már messziről feltűnik a hatalmas szélkerék – be sem kell lépnünk a gyár területére, máris sok mindent megtudhatunk a cégről: egyrészt egy ízig-vérig holland márkáról van szó, másrészt fontos számukra a fenntarthatóság és a megújuló energiaforrások használata. És mindez nemcsak a kommunikációjukban és szavak szintjén jelenik meg, hanem a gyártási folyamatokban is: az itt készülő balkonládák, kaspók, öntözőkannák 100%-ban szélenergiával készülnek, és idén már a hozzájuk használt újrahasznosított műanyag aránya elérte a 70%-ot.

Így készülnek az újrahasznosított virágládák

A recepción munkavédelmi cipőket kapunk – amit az itt dolgozók formájuk miatt csak bohóccipőknek hívnak –, és irány a gyártósor! 19 gép zakatol, és dolgozik párhuzamosan: összesen 85 000 termék készül el itt egy nap alatt.

A következő térben megnézhetjük az újrahasznosított műanyagból készített granulátumot, amihez a megfelelő színt hozzákeverik: ebből az alapanyagból készülnek a kaspók és a virágládák.

Továbbsétálva egy hatalmas raktártba érkezünk, ahol több soron keresztül padlótól plafonig kapnak helyet a kész termékek. A következő részen már a szállításra váró csomagok sorakoznak. Innen indulnak útjukra az elho kamionjai: egy évben összesen 10 000-szer parkolnak be ide a teherautók, és töltik meg őket termékekkel.

\u200b19 g\u00e9p dolgozik eg\u00e9sz nap ebben a t\u00e9rben - 85 000 term\u00e9ket k\u00e9sz\u00edtenek el egy nap

19 gép dolgozik egész nap ebben a térben - 85 000 terméket készítenek el egy nap

Szélerőmű és méhek a gyár udvarán

A logisztikai terekből a hátsó ajtón egy kis kitérőt teszünk az udvarra. Innen új szögből, még közelebbről láthatjuk a cég saját logójával ellátott szélerőművet, ami hat évvel ezelőtt készült el. A szélkerék a gyár, a raktárhelyiségek és az itt található irodák teljes áramellátását fedezi, ráadásul, ha a számukra szükségesnél több energiát termel, akkor még a közelben fekvő városnak is jut belőle.

A szélkerék mellett a kert közel 2 millió méhecskének ad otthont, akik a természet és a mézkedvelők számára is különösen értékesek. A kaptárokat egy Hollandiában közismert, „szabadúszó" méhész felügyeli. Az elho mézet egyelőre nem értékesítik, de az irodában dolgozók ezt használják a benti teázásokhoz.

Sz\u00e9ler\u0151m\u0171 az elho gy\u00e1r\u00e1nak h\u00e1ts\u00f3 kertj\u00e9ben

Szélerőmű az elho gyárának hátsó kertjében

Út a kaktuszcserepektől egy világmárkáig

Az elho történetének kezdete több mint 50 évvel ezelőttre nyúlik vissza: a családi céget 1964-ben alapította Otto Elderenbosch és Saskia Horstmeier. Az első mérföldkő 1971 volt, amikor egy termesztő 75 000 darab kis, 5 centiméteres átmérőjű kaktuszcserepet rendelt tőlük.

Az elmúlt fél évszázad alatt hatalmas utat jártak be: mostanra 75 országban értékesítik termékeiket. Mivel egy holland márkáról van szó, ezért az egyik legfontosabb piacuk Hollandia – ahol a kisebb-nagyobb városokban sétálva valóban sok elho balkonládát láttunk az erkélyek korlátján. Emellett azonban Németországban, Angliában és más európai és tengerentúli országokban is forgalmaznak nagy mennyiségben elho virágládákat.

1964-ben ez volt az elho els\u0151 c\u00e9ges aut\u00f3ja \u2013 most az egyik irod\u00e1ban eml\u00e9kezteti az itt dolgoz\u00f3kat a kezdetekre

1964-ben ez volt az elho első céges autója – most az egyik irodában emlékezteti az itt dolgozókat a kezdetekre

„Adj teret a természetnek!”

A cég mottója „Give room to nature", vagyis „Adj teret a természetnek". Az új technológiák és az urbanizáció hatására folyamatosan változik az életünk. Az elho célja, hogy az emberek ebben a változó világban se veszítsék el a kapcsolatukat a természettel, vagy tanuljanak meg újra kapcsolódni a természethez: vigyék be a növényeket a kertjükbe, erkélyükbe, lakásukba.

Az utóbbi másfél évtizedben pedig a fenntarthatóság és a környezet védelme kiemelten fontos célkitűzésük lett: azóta évről évre nagyobb arányban készülnek újrahasznosított műanyagból a termékeik.

Zöld cég=zöld iroda

Növénytartókat árusító „zöld" márkához zöld iroda is illik. Nemrég újították fel a tilburgi székház irodáit: a tágas terekben dominál a fehér és a pasztell színek, a nagy üvegfelületek – és természetesen mindenhol élő növények díszítik a környezetet.

Végeredmény: a termékek

Végül ne feledkezzünk meg a kézzel fogható végeredményről sem. Az elho legfontosabb termékei a különböző balkonládák és kaspók, de készítenek ültetőasztalt, ültetőkanalat, esővízgyűjtőt, különböző locsolókannákat – vagyis mindent, ami a (városi) kertészkedéshez szükséges.

És miben más egy elho balkonláda? Amellett, hogy újrahasznosított műanyagból, minimális környezeti terheléssel készül, jó minőségű anyagokból állítják össze, jobban ellenáll az UV-sugárzásnak, és így sokkal hosszabb életű mint a piacon elérhető ládák nagy része. A virágládákat saját, rájuk szabott tartóval is beszerezhetjük, amivel biztonságosan és stabilan rögzíthetőek a korlátokra. Az alján pedig öntözőtálca is található, így alulról öntözhetőek a növények: a föld pedig akkor szívja fel a vizet, amikor éppen szüksége van rá.

\u200bK\u00fclt\u00e9ri balkonl\u00e1d\u00e1k \u00e9s kasp\u00f3k az elho tilburgi bemutat\u00f3ter\u00e9ben

Kültéri balkonládák és kaspók az elho tilburgi bemutatóterében

Az elho termékei Magyarországon több nagyobb kertészetben és barkácsáruházban megtalálhatóak. Egy idén indult magyar vállalkozás, a Virágzó Balkon webshopjában pedig a különböző színű és méretű elho balkonládákba növényeket is választhatsz, amelyeket beültetnek és a kész balkonládákat házhoz is szállítják.

A figyelmetekbe ajánljuk