A víz több élettani folyamathoz alapvető, emiatt érdemes odafigyelni a dehidratáltság jeleire.


Tiszta vízre minden ember szervezetének szüksége van. Az újszülött csecsemők testének 70 százaléka, a felnőtteknek 60, az időseknek pedig 50 százaléka vízből áll. Érdekesség, hogy a nők testében nagyjából 10 százalékkal kevesebb a víz.

Mivel az élettani folyamatok nagy része vizes közegben zajlik, nagyon fontos a megfelelő hidratáltság. A vérkeringés, emésztés mind-mind vizet igényel testünktől.

Emiatt fontos az, hogy eleget igyunk. A legjobb, ha már reggel ébredés után megiszunk egy pohár vizet. Ez beindítja az anyagcserét, segít a fogyásban a diétázóknak és felfrissít.

Az embereknek naponta átlagosan 2-2,5 liter vizet kellene meginnia. Ez természetesen változhat az életkor, időjárás és fizikai aktivitás függvényében.

Ki is számíthatjuk az egyéni vízszükségletünket, egy felnőttnek ugyanis 22- 38 milliliter vizet kellene fogyasztania testsúlykilogrammonként.

Ennél többet kell innunk azonban, ha sósat vagy magas fehérjetartalmú ételt fogyasztunk, ha meleg, párás vagy száraz a levegő, vagy ha sportolunk.

Nagyon fontos, hogy ne várjuk meg a szomjúság érzését, mert akkor már dehidratáltak vagyunk. A sötét vizelet, közérzet romlása mind-mind jelezhetik vízhiányunkat.

Ha elveszítjük a testtömegünk 2 százalékának megfelelő vizet és nem pótoljuk azt, meg fogjuk érezni. Amennyiben nincs elég folyadék a szervezetünkben, sűrűbb lesz a vérünk, a pulzusunk és a vérnyomásunk is magasabb lesz, valamint hanyatlik a fizikai és szellemi teljesítőképességünk is.

Ilyenkor megfájdulhat a fejünk, nem tudunk koncentrálni.

Ha testtömegünk folyadéktartalmának 20 százalékát veszítjük el, leállhatnak a vesék, összeomlik a keringés, ami halálhoz is vezethet.

Szilárd táplálék nélkül heteket is kibírhatunk, az emberi szervezet víz nélkül azonban legfeljebb 4-5 napig maradhat életben.

Ha nem iszunk eleget, kiszárad a nyelv és a nyálkahártya, karikásak lesznek a szemek. Egyéb tünetek a sápadtság, hűvös végtagok és a kevés vizelet.

A szervezet tartós vízhiány hatására gyorsabban öregszik, lerakódnak a salakanyagok, sűrűbb lesz a vér. Megnő a vesekő kialakulásának esélye is, a test egyes részei oxigénhiányos állapotba kerülhetnek.

Az energiaszint lecsökken, szédülést, éhséget okozva. A víz egyensúlyhiánya puffadást és emésztési gondokat is von maga után. A vizelet sötétebbé, sűrűbbé válik. Meleg hőmérséklet esetén hőgutát is okozhat a vízhiány.

A bőrön is látszik, amikor nem iszunk elegendő folyadékot, ha ilyenkor összecsípjük a bőrt, nem lesz rugalmas, nem tér vissza az eredeti helyzetébe.

A jó hír az, hogy vizet ételekkel is bevihetünk a szervezetünkbe. A brokkoli, a zeller, az uborka, a sárgarépa, a kelkáposzta, a zöldsaláta, a spenót, a paradicsom és a cukkini, a gyümölcsök közül a görögdinnye, az őszibarack és az eper mind kiváló vízforrás.

Kerüljük azonban a kávét, alkoholt és a cukros üdítőitalokat.

(Forrás: Só Bors)

A figyelmetekbe ajánljuk