farro
A farro a mai Olaszország területén használatos gabonaféle, amely igen egészséges.


Ezt a gabonát az ókori rómaiak használták gyakran, de ma is használatos az olasz konyhában. Emellett a közép-keleti konyha is előszeretettel használja. Magyarországon ugyanakkor kevésbé ismerjük, pedig érdemes lenne gyakrabban elővenni.

A farro textúrája picit ragacsos, a zamata földes, a mogyoróéhoz hasonló, rostban és fehérjében gazdag.

Elég változatos fogások készülhetnek belőle: a rizshez hasonló köretként is az asztalra tehetjük, ám rizottó is készülhet belőle. Salátákba, levesekbe keverve, sőt, szaftos pörköltek mellett is megállja a helyét.

Az ősi gabona egyik előnye, hogy sokkal kevesebb glutént tartalmaz, mint a búza, emiatt könnyen emészthető. Kinézetre hasonlít a barna rizshez, de ez az elkészítésre is igaz.

Főzése ugyanis időigényes. Készíthetjük al dente-re, de ha túlfő, az sem probléma, jót tesznek neki a fűszerek is. A farrót sokan keverik a tönkölybúzával. Noha eredetük hasonló, ízben és állagban is eltérnek egymástól.

A farrónak három változata ismert: teljes farro, félig gyöngyözött és a gyöngyölt. A legegészségesebb választás érdekében érdemes a teljes farrót használni, ez a legtáplálóbb is, mivel tele van rostokkal. Elkészítése azonban kicsit időigényes.

A gyöngyölt fajta is nagyon népszerű. Könnyen beszerezhető és sokkal hamarabb elkészül.

A gabona egészségügyi hatásai közül igen fontos, hogy fogyasztásával csökkenhet az asztma és a gyulladásos betegségek kialakulásának kockázata.

Érdemes úgy elkészíteni, akár a tésztát. Bő, sós vízbe kell dobni a gabonafélét. A tésztával ellentétben több ideig készül, akár 30 percig is főhet. A csomagoláson feltüntetett időt figyelembe kell vennünk, de ajánlott megkóstolni menet közben is. Amennyiben szeretjük roppanósan, kevesebb idő alatt is elkészíthetjük, ám kifejezetten finom akkor is, ha túlfőzzük.

A farrót mindig alaposan mossuk át és távolítsuk el a sérült szemeket, majd forrásban lévő vízbe tegyük bele. Egy bögrényit egy liter vízbe tehetünk például. Vegyük lentebb a lángot, amikor a gabona belekerül a folyadékba, majd lefedve pároljuk, időnként keverve és kóstolgatva. A kész ételt ezután szűrjük le és tálaljuk.

A gabona izgalmas, tartalmas étel, salátaként kínálva is kiváló. Fogyaszthatjuk néhány szem koktélparadicsommal, egy kevés bazsalikommal, cukkinivel, lilahagymával, mozzarellával és olívaolajjal összekeverve.

A kész farrót légmentesen lezárva, hűtőben 4-5 napig tárolhatjuk, lefagyasztva pedig 2 hónapig is eláll.

(Forrás: Só Bors)

A figyelmetekbe ajánljuk