sakk

Így javíthatsz te is az intelligencia szinteden

Az intelligencia nem kőbe vésett, valamennyire módosítható.


Az 1900-as évek elején Franciaországban bevezették az iskola kötelezővé tételét. Ekkor Alfred Binet pszichológus tudását használták segítségül abban, hogy megállapítsák, melyik gyermek nem tudja teljesíteni a tanulmányokat. Ennek révén Théodore Simonnal együtt megalkották a legelső intelligencia-tesztet.

A Binet-Simon-féle tesztben a figyelmet, memóriát, problémamegoldást egyaránt felmérték. Ebből hozták létre az illető mentális életkorát, melyet később intelligencia kvóciensnek, vagyis IQ-nak neveztek el.

Azóta több IQ-teszt született. Mára tudjuk azt is, hogy az IQ bejósolja mind az iskolai, mind pedig a munkahelyi előmenetelt.

A pszichológusok igyekeznek rájönni arra, hogy mi növelheti meg az IQ-t. Egyesek szerint a sakk, mások szerint a kora gyermekkortól hallgatott klasszikus zene a kulcstényező. Ám ezek nem bizonyultak intelligencianövelő hatásúaknak.

Ahhoz, hogy megfejtsük, hogyan változhat az IQ, meg kell értenünk, hogy mi is az az intelligencia.

Az intelligencia, noha több tényezőt is magában foglal, összességében azt jelenti, hogy képesek vagyunk felismerni az összefüggést a különböző dolgok között.

A kapcsolati keretek elmélete (Relational Frame Theory) alapján a gyermek megtanulja egy tárgyról először, hogy létezik, ezután a nevét is, majd megtanulja ezt megkülönböztetni más tárgyaktól. Így jönnek létre a kapcsolatok a fejünkben, így tudjuk meg, miben különböznek dolgok egymástól.

Az elmélettel foglalkozó pszichológusok évről évre többet tanultak meg azokról a gyerekekről, akiknek nehezen megy a kapcsolatok kialakítása. Ez összefügg az IQ-val is.

A standardizált intelligencia-tesztek ugyanis gyakran kérik arra a kitöltőket, hogy mondják el, miben hasonlít vagy tér el egymástól két dolog.

A relációk jobb megértése tehát fejlesztheti az intelligenciát.

Ebben segít a SMART program többek között, mivel egyszerű kapcsolatokat tanít gyerekeknek.

Azt figyelték meg, hogy a programban való tanulással egyes diákoknak akár 15 pontot is javult az intelligenciahányadosuk.

Az intelligencia összességében nem kőbe vésett és tudjuk azt is, hogy a kapcsolatok, relációk gyakorlásával, tanulásával módosítható.

(Forrás: Psychology Today)


A figyelmetekbe ajánljuk