mediterrán étrend

Az utóbbi időben sok szó esett arról, hogy a zsír vagy a cukor a legnagyobb bűnös-e a táplálkozásunkban. De az egyes étrendi összetevőkre összpontosítva könnyen elsiklunk a teljes kép felett. Bár fontos megérteni, hogy a különböző élelmiszerek és tápanyagok hogyan hatnak az egészségünkre, a teljes étrend megközelítése hasznosabb módot kínál étkezési szokásaink és választásaink vizsgálatára. A mediterrán étrend pedig több szempontból kiváló választás lehet.


​Mi az a mediterrán étrend?


A tipikus mediterrán étrend sok zöldséget, gyümölcsöt, babot, gabonafélét és gabonakészítményeket, például teljes kiőrlésű kenyeret, tésztát és barna rizst tartalmaz. Emellett mérsékelt mennyiségű halat, fehér húst és némi tejterméket is.

Ez is érdekelhet: Tíz dolog, amit érdemes tudni az olíváról

Úgy tűnik, hogy mindezen elemek kombinációja komoly egészségügyi előnyökkel jár, de az egyik legfontosabb szempont az egészséges zsírok beépítése. Az olívaolajat, amely egyszeresen telítetlen zsírok közé tartozik, leginkább a mediterrán étrenddel hozzák összefüggésbe, de a többszörösen telítetlen zsírok a diófélékben, magvakban és az olajos halakban is jelen vannak.

Milyen pozitív hatásai vannak?

A hagyományos mediterrán étrenddel kapcsolatos kutatások kimutatták, hogy csökkentheti az olyan betegségek kialakulásának kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint, amelyek mind a szívbetegségek kockázati tényezői. A kutatók azt is megállapították, hogy azok az emberek, akik szorosan követik a mediterrán étrendet, hosszabb életet élhetnek, és kisebb valószínűséggel híznak el.

Mivel az ehhez hasnló étrendek előnyeinek kutatása még jelenleg is tart, előbb-utóbb kiderülhet, hogy bizonyos élelmiszerek nagyobb jelentőséggel bírnak az egészség szempontjából. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy inkább az étrend általános megközelítése és az élelmiszerek kombinációja, mintsem az egyes „szuperételek" teszik hasznossá ezt az étrendet.

Az igaz, hogy ha egészségtelen, feldolgozott élelmiszerekkel teli étrendet követünk, akkor egy olyan elem, mint az olívaolaj hozzáadása valószínűleg nem jár észrevehető egészségügyi előnyökkel, ha csupán ez az egyetlen változtatás, amit végrehajtunk.

Ha azonban az egész étrendünket úgy alakítjuk át, hogy egy kicsit kevesebb húst és több halat eszünk, az egészséges zsírokat választjuk, és több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk, akkor ez jelentős változást eredményezhet.

A figyelmetekbe ajánljuk