A reneszánsz szobor hat méter magas, 3D-nyomtatással készült másolatát a dubaji Expo 2020 alkalmából leplezték le, de bemutatása vitát váltott ki a művészi kifejezésmódról és a cenzúráról.
Ugyanis a keskeny nyolcszögletű építmény közepén álló új Dávidnak csak a feje és a nyaka látható a nagyközönség számára, míg a test többi része a különleges belépéssel rendelkező VIP-k számára van fenntartva.
De vajon miért?
Dávid meztelensége szerves részét képezi az eredeti remekműnek, amely 1873 óta a firenzei Galleria dell'Accademia galériában gyönyörködteti a bámészkodókat.
Michelangelo hatalmas műalkotását bámulva, Dávid impozáns testtartásának részleteit szemlélve sokak számára felejthetetlenné válik a szobor. Ez a benyomás azonban elvész a világkiállításon, ahol a nemi szervét és a fenekét az emeletek között rejtik el, és csak az alsó szinten lévő, felfelé tekintő látogatók láthatják.
Kamran Jebreili/Copyright 2021 The Associated Press
Eközben egy római művészettörténész szerint az, hogy ki nézheti meg a szobrot teljes egészében, és ki nem, hierarchiát teremt.
Az, hogy mit láthatnak a gazdagok, a nagyok és a jók, és az, hogy mit láthatnak az egyszerű emberek, nem lehet két különböző dolog"
– nyilatkozta Paul Gwynne professzor, aki középkori és reneszánsz tanulmányokat tanít a Római Amerikai Egyetemen.
David Rampello művészeti igazgató erre reagálva elmondta, hogy a cél csupán az volt, hogy új élményt nyújtsanak a látogatóknak, se több, se kevesebb.